Nämä kaksi koiraa viihtyvät toistensa seurassa ja leikkivät. Koirahyökkäyksiä sattuu kuitenkin myös koirien välillä. Toinen koira saattaa hyökätä toisen kimppuun ja purra. Tänä vuonna on sattunut jo yli 700 hyökkäystä.

Koiranomistajille testi?

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ehdottaa, että käyttöön otetaan koira-ajokortti. Koirahyökkäysten määrä on kasvanut.

Suomessa on paljon koiria. Kennelliiton tietojen perusteella Suomessa on 700 000 koiraa.

Useimmat koirat ovat mukavia ja kilttejä, mutta on olemassa myös vaarallisia koiria. Koirahyökkäysten määrä on kasvanut viime vuosina. Koirahyökkäys tarkoittaa sitä, että irti päässyt koira puree joko ihmistä tai toista koiraa. Viime vuonna sattui 788 hyökkäystä. Tänä vuonna hyökkäyksiä on luultavasti yli 800.

Eläinsuojeluyhdistys HESY ehdottaa, että suuren koiran hankkinut henkilö joutuisi suorittamaan testin. Kyseessä on eräänlainen koira-ajokortti. Tarvittaessa koiranomistajan täytyy mennä kurssille. Suurin osa hyökkäyksistä johtuu siitä, että omistaja ei osaa käsitellä eikä tunne koiraansa tarpeeksi hyvin.

Sinisten kansanedustaja Kari Kulmala ehdottaa, että tietyt koirarodut luokiteltaisiin vaarallisiksi. Kulmalan mielestä vaaralliset koirarodut tulisi tehdä luvanvaraisiksi ja vaarallisten koirien omistajien pitäisi kouluttautua ja suorittaa koirakortti. Itävallassa niin sanottujen taistelukoirien omistajilla täytyy olla koirakortti.

Kennelliitto ei kannata aloitetta. Liitto haluaa lisätä tiedotusta asiasta. Liiton mukaan eri koirarodut käyttäytyvät eri tavalla, koska niitä on jalostettu erilaisiin tarkoituksiin.

Vahtikoirat, kuten saksanpaimenkoira ja dobermanni, käyttäytyvät eri tavalla kuin seurakoirat. Seurakoiria ovat esimerkiksi mopsi ja villakoira.

Kannattaa miettiä, millainen koira sopii sinulle.

Lähteet HESY, Metro

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste