Kuvassa mies saa käsivarteensa rokotetta koronavirusta vastaan. Hän osallistuu Yhdysvalloissa testeihin, joilla tutkitaan rokotteen tehoa.

Kuvassa mies saa käsivarteensa rokotetta koronavirusta vastaan. Hän osallistuu Yhdysvalloissa testeihin, joilla tutkitaan rokotteen tehoa.

Ketkä saavat koronarokotuksen ensimmäisinä?

Koronarokotteita ei vielä jaeta. Mutta Suomessa on jo annettu suositus siitä, ketkä saavat rokotteen ensimmäisinä.

Suosituksen on antanut ryhmä rokotteiden asiantuntijoita. Asiantuntijat suosittelevat, että rokotetta tarjotaan Suomessa ensin näille ryhmille:
– terveydenhuollon työntekijät
– hoivakotien työntekijät
– ikääntyneet ihmiset
– ihmiset, jotka kuuluvat koronasairauden riskiryhmiin.

Riskiryhmiin kuuluvat ihmiset, joilla on jokin sairaus, jonka takia he voivat saada vakavan koronataudin.

Tutkijat ja lääkeyritykset ovat kehittäneet jo useita rokotteita koronavirusta vastaan. Rokotteita testataan parhaillaan. Pian jotkin niistä saavat myyntiluvan.

Saksan terveysministeri sanoo, että Saksassa rokotukset saattavat alkaa jo joulukuun puolivälissä. Myös Yhdysvalloissa arvioidaan, että ensimmäiset rokotukset voivat alkaa joulukuussa. Suomessa asiantuntijat arvioivat, että rokotetta saadaan Suomeen ensi vuoden alussa eli noin kahden kuukauden kuluttua.

Rokotetta ei riitä heti kaikille. Siksi Suomessa ja muissa maissa suunnitellaan jo etukäteen, ketkä saavat rokotteen ensimmäisinä. Lopullisen päätöksen rokotusten järjestämisestä tekee hallitus.

Lähde: STT

Mitä mieltä olit jutusta?


Yksi kommentti uutiseen “Ketkä saavat koronarokotuksen ensimmäisinä?”

  1. Maria

    😊