Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä (keskellä) juhli keskustan voittoa vaalivalvojaisissa Helsingissä. Sipilän vieressä puolueen varapuheenjohtajat Annika Saarikko ja Juha Rehula.

Keskusta on Suomen suurin puolue

Juha Sipilä johdatti keskustapuolueen selvään vaalivoittoon. Myös perussuomalaiset ja vihreät menestyivät vaaleissa.

Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä on todennäköisesti Suomen seuraava pääministeri. Keskusta voitti eduskuntavaalit selkein luvuin. Keskusta sai vaaleissa 49 kansanedustajaa. Perussuomalaiset nousi toiseksi suurimmaksi puolueeksi, vaikka se menetti yhden paikan. Heillä on nyt 38 kansanedustajaa.

Kolmanneksi suurin puolue on kokoomus. Se sai 37 paikkaa. Kokoomus menetti seitsemän paikkaa eduskunnassa. Kokoomus siis hävisi vaalit.

Kokoomusta suuremman tappion eduskuntavaaleissa kärsi SDP. SDP menetti kahdeksan paikkaa. Nyt sillä on eduskunnassa 34 kansanedustajaa.

Myös vasemmistoliitto hävisi vaalit. Vasemmisto sai 12 kansanedustajaa. Vihreät sai vaalivoiton. Vihreiden kansanedustajien määrä nousee seuraavassa eduskunnassa viidellä edustajalla. Puolueella on nyt 15 kansanedustajaa.

Pienistä puolueista RKP sai yhdeksän kansanedustajaa ja kristillisdemokraatit viisi.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste