Kalle Könkkölä

Kalle Könkkölä

Kalle Könkkölä on poissa

Ihmisoikeuksien puolustaja ja poliitikko Kalle Könkkölä on kuollut.

Kalle Könkkölä kuoli keuhkokuumeeseen 11. syyskuuta. Hän oli 68-vuotias. Könkkölä taisteli koko elämänsä ajan tasa-arvon ja heikompien oikeuksien puolesta. Hän perusti Kynnys ry:n vuonna 1973 yhdessä muiden vammaisten opiskelijoiden kanssa.

Könkkölä oli myös perustamassa Vihreä liitto -puoluetta. Hän oli puolueen ensimmäinen puheenjohtaja ja ensimmäinen kansanedustaja. Könkkölä oli myös ensimmäinen vammainen henkilö, joka valittiin kansanedustajaksi. Se tapahtui vuonna 1983.

Könkkölän ystävät ja työtoverit ovat muistaneet Könkkölää lämmöllä. Esimerkiksi kirjailija Rosa Meriläinen muisteli Könkkölän hyvää huumorintajua. Könkkölä totesi esteettömyydestä Meriläiselle näin: ­

– Eihän se auta, jos virastoihin pääsee,
jos ei pääse kavereille kylään ja bileisiin. Eihän kukaan elämäänsä virastoissa elä.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste