Kuvassa ovat Viron pääministeri Taavi Rõivas ja Suomen pääministeri Alexander Stubb.

Viron pääministeri Taavi Rõivas tapasi pääministeri Alexander Stubbin hänen virka-asunnollaan Kesärannassa.

Kaasuterminaali Suomeen ja Viroon

Suurta maakaasuterminaalia suunnitellaan Suomeen ja pienempää terminaalia Viroon.

Sen lisäksi suunnitellaan kaasuputkea Suomen ja Viron välille. Nyt Suomi ja Viro toivovat, että Euroopan unioni tukisi projektia taloudellisesti.

Suomen ja Viron pääministerit ovat samaa mieltä siitä, että suurempi LNG-terminaali eli nesteytetyn maakaasun terminaali sijoitetaan Suomeen. Kaasuputki vedetään merenpohjaa pitkin Suomen ja Viron välille.

Suunnitelmien mukaan kaasuputki valmistuu vuonna 2019.

Kaasu tulisi Suomeen säiliöaluksilla. Kaasujohto yhdistäisi Suomen Keski-Euroopan kaasumarkkinoihin. Suomi olisi sen ansiosta vähemmän riippuvainen Venäjältä tulevasta maakaasusta.

Vielä on epävarmaa, toteutuuko suunnitelma. Asiasta päättävät kaasuyhtiö Gasum yhdessä Suomen valtion kanssa. Suomen valtio omistaa myös suuren osan kaasuyhtiö Gasumista.

Päätös voidaan tehdä sen jälkeen, kun on tiedossa, tukeeko Euroopan unioni projektia.

Euroopan unioni voi hyvin tukea hanketta, koska se haluaa vähentää Euroopan riippuvuuttaa Venäjän energiasta.

Vielä on myös epäselvää, minne kaasuterminaali rakennetaan Suomessa, jos hanke toteutuu. Inkoo ja Porvoo ovat vaihtoehtoina.

Molemmat kunnat ottaisivat mielellään hankkeen vastaan. Terminaali toisi kuntaan paljon työpaikkoja.

Inkoo olisi hyvä sijoituspaikka siksi, että se on lähempänä Paldiskin kaupunkia Virossa. Viro rakentaa kaasuterminaalinsa todennäköisesti Paldiskiin.

Lähteet Hbl, HS

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste