Sisäministeri Petteri Orpo ilmoitti sunnuntaina Twitter-viestissään, että hän on tehnyt Maahanmuuttovirastoon selvityspyynnön. Pyyntö koskee irakilaisen perheen käännytyspäätöstä.

Käännytyspäätös selvitetään

Maahanmuuttovirasto aikoo käännyttää irakilaisen Gashaw Khaleed Hamadin ja hänen kolmivuotiaan lapsensa. Perheen isä Huner Ali Muhammed ja kolmen kuukauden ikäinen vauva saavat oleskelupaikan Suomesta.

Maahanmuuttoviraston mukaan perheenydistämisen esteenä on isän liian pieni palkka. Lisäksi äidillä on viraston mukaan kotimaassaan Irakissa turvaverkko, joten hän voi palata kotimaahan. Perheen isä on jo saanut Suomesta turvapaikan. Viranomaiset eivät ole vielä tehneet päätöstä perheen kolmen kuukauden ikäisen vauvan kohtalosta. Vauva saa todennäköisesti jäädä isän kanssa Suomeen. Maahanmuuttoviraston päätös hajottaa käytännössä perheen.

Sisäministeri Petteri Orpo pyysi sunnuntaina Maahanmuuttovirastolta selvitystä asiasta. Myös presidentti Tarja Halonen otti kantaa asiaan. Halonen arvosteli Maahanmuuttoviraston päätöstä. Maahanmuuttoviraston mukaan tunteet eivät vaikuta viraston päätöksiin, eivätkä lapset saa ainoastaan myönteisiä päätöksiä. Viraston mukaan lapsen etu huomioidaan kuitenkin aina.

Riihimäellä asuvan Huner Ali Muhammedin perheen tapaus on herättänyt suomalaiset laajasti. Monien mielestä suomalainen byrokratia on liian kankeaa ja kylmää. Useat kansanedustajat ja mielipidevaikuttajat ovat julkaisseet perhettä puolustavia kannanottoja. Perheen puolesta on kerätty myös nettiadressia. Verkkoadressin on allekirjoittanut noin 30 000 ihmistä.

Korkein hallinto-oikeus eli KHO keskeytti perheen karkotuspäätöksen maanantaina. KHO harkitsee, ottaako se perheen tapauksen käsittelyyn. KHO:n selvityksen mukaan karkotuspäätös koskee myös perheen kolmen kuukauden ikäistä vauvaa.

(Muokattu 7.6.2016.)

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste