Helsingin Tapanilassa tapahtuneen joukkoraiskauksen syytettyjä matkalla oikeudenkäyntiin tiistaina 23. kesäkuuta.

Joukkoraiskauksen tuomiota arvostellaan

Helsingin Tapanilassa tapahtui maaliskuussa joukkoraiskaus. Käräjäoikeus tuomitsi tällä viikolla kolme nuorta miestä ehdolliseen vankeuteen. Kahden tekijän syytteet hylättiin.

Yksi miehistä sai vuoden ja neljä kuukautta ehdollista vankeutta. Kaksi sai yhden vuoden ehdollista vankeutta. Kaksi miehistä vapautettiin syytteistä. Kahden tuomitun rangaistusta alennettiin, koska he ovat alle 18-vuotiaita.Tekijät olivat somalialaistaustaisia nuoria miehiä.

Rangaistuksia myös kohtuullistettiin eli lievennettiin, koska tapaus on saanut paljon julkisuutta. Tuomitut määrättiin maksamaan uhrille korvauksena yhteensä 5 000 euroa. Nuorten avustajat kertoivat oikeudessa, että he ovat joutuneet uhkailujen kohteeksi.

Tuomion mukaan miesjoukko lähti seuraamaan nuorta naista Tapanilan juna-asemalla. Miehet ahdistelivat naista, jonka jälkeen he löivät tätä ja pysäyttivät hänet väkisin. Osa miehistä piti kättään naisen suun edessä. Miehet työnsivät sormensa väkisin naisen emättimeen ja peräaukkoon. Uhri alkoi huutaa, jonka seurauksena miesjoukko pakeni paikalta.

Käräjäoikeuden mielestä kyseessä ei ole törkeä teko. Oikeus perusteli tuomiota tekotavalla ja sillä, että raiskaus oli kestoltaan lyhyt. Syyttäjä Eija Velitski valittaa tuomiosta hovioikeuteen. Syyttäjä pitää tapausta törkeänä.

– Nähdäkseni kyseessä on törkeä raiskaus. Tekijöitä oli useita. Se tehtiin julkisella paikalla ja se on uhria nöyryyttävä teko.

Kriisityön kehittämispäällikkö Heli Heinjoki Raiskauskriisikeskus Tukinaisesta huomauttaa, että uhri on tapauksessa lähes unohdettu.

– Julkisuus aiheuttaa aivan varmasti ahdistusta myös uhrille. Se voi myös pahentaa häntä seuraavia ongelmia.

Heinjoki pitää tuomiota uhria vähättelevänä.

– Raiskaus saattaa aiheuttaa vakavia jälkioireita, häpeää, masennusta, ahdistusta ja pahoja fyysisiä vaurioita.

Myös Lapin yliopiston rikosoikeuden professori Terttu Utriainen on samoilla linjoilla. Hänen mielestään päätös on uhria nöyryyttävä.

– Käräjäoikeuden tuomion mukaan teko ei ole erityisen nöyryyttävä. Osa miehistä raiskasi naisen julkisella paikalla, osa katseli tekoa vierestä. Eikö se ole nöyryyttävää?  Tämä voi mielestäni lisätä uhrin kärsimyksiä.

 

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste