Kuvassa Tilda Pitkänen Helsingistä saa ensimmäisen koronarokotteen. Hän on 12-vuotias. Viime aikoina Suomessa on rokotettu paljon nuoria.

Kuvassa Tilda Pitkänen Helsingistä saa ensimmäisen koronarokotteen. Hän on 12-vuotias. Viime aikoina Suomessa on rokotettu paljon nuoria.

Joka toinen on saanut kaksi rokotusta

Melkein puolet suomalaisista on saanut kaksi koronarokotusta. Suomen tavoite on, että 80 prosenttia kansasta saa kaksi rokotusta. Tavoite saavutetaan tällä vauhdilla marraskuun puolivälissä, laskee Helsingin Sanomat.

Koronatartunnat lisääntyivät Suomessa nopeasti kesän aikana. Elokuussa tartunnat ovat kuitenkin vähentyneet. Pahimpina päivinä tartuntoja oli melkein tuhat päivässä. Nyt tartuntoja on puolet vähemmän.

Koronan takia sairaaloissa on noin 100 ihmistä. Heistä noin 20 on tehohoidossa. Määrät ovat pysyneet samalla tasolla viime aikoina.

Tanskasta otetaan mallia

Näyttää siis siltä, että koronavirus saadaan pian kuriin Suomessa. Viime aikoina Suomea on verrattu Tanskaan. Tanska on noin kuukauden Suomea edellä rokotuksissa. Tanska luopuu koronarajoituksista 10. syyskuuta. Jos rokotukset etenevät ripeästi, Suomi luopuu rajoituksista ehkä lokakuun puolivälissä.

Pääministeri Sanna Marin lupasi jo, että kahden metrin turvavälistä luovutaan pian.

Israelissa on havaittu, että kaksi rokotetta ei riitä kovin pitkäksi ajaksi. Siellä koronatauti leviää uudelleen, vaikka suuri osa kansasta on saanut kaksi rokotusta. Suomessakin tarvitaan luultavasti ensi talvena kolmas rokotus.

Lähteet: Yle, Helsingin Sanomat, STT

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste