Leila ja Atte Kaleva sekä Dominik Neubauer (oikealla) pitivät Omanissa tiedotustilaisuuden, kun heidät vapautettiin.

Leila ja Atte Kaleva sekä Dominik Neubauer (oikealla) pitivät Omanissa tiedotustilaisuuden, kun heidät vapautettiin.

Jemenissä siepatut vapautettiin

Suomalainen pariskunta siepattiin Jemenissä, Lähi-idässä. Heidät vapautettiin runsas viikko sitten.

Suomalaiset Atte ja Leila Kaleva siepattiin joulukuussa Jemenissä yhdessä itävaltalaisen Dominik Neubauerin kanssa. Kolmikko vapautui runsas viikko sitten yllättäen. Vapautuksessa avusti Jemenin naapurimaa Oman.

Ei tiedetä, maksoiko Omanin valtio sieppaajille lunnaita eli rahaa. Suomen ulkoministeri Erkki Tuomioja on kertonut, että Suomi ei maksanut lunnaita.

Neubauer kertoi itävaltalaisen lehden haastattelussa, että ruoka ja vesi oli huonoa ja häntä pidettiin kahleissa. Hänet myös uhattiin teloittaa. Kalevat puolestaan kertoivat vapautuksen jälkeen, että heitä kohdeltiin sieppauksen aikana hyvin. Pariskunta kertoi tiedotustilaisuudessa, että he saivat sieppauksen aikana puhua toisilleen suomeksi. Ehkä se teki tilanteesta heille helpomman. Neubauer oli enemmän yksin.

Atte Kaleva työskentelee yliluutnanttina puolustusvoimissa Porin prikaatissa. Hän oli Jemenissä kuitenkin virkavapaalla. Hän opiskeli arabian kieltä ja teki väitöskirjatutkimusta. Myös Neubauer opiskeli arabiaa samassa kielikoulussa. Leila Kaleva oli Jemenissä tapaamassa puolisoaan.

Atte Kaleva tutkii väitöskirjassaan poliittisia ääriryhmiä Lähi-idässä. Tällaiset ryhmät ovat valmiita käyttämään äärimmäisiä keinoja, esimerkiksi väkivaltaa. On pohdittu, liittyikö Kalevan tutkimusaihe jotenkin sieppaukseen.

Ulkoministeriö tiedotti aluksi suomalaisten sieppauksesta hyvin vähän, koska Jemenissä on yhä parikymmentä siepattua länsimaalaista.

Ääriryhmät ovat viime aikoina siepanneet useita länsimaiden kansalaisia Jemenissä. Tähän saattaa olla syynä Yhdysvaltojen terrorisminvastainen taistelu.

– Yhdysvallat on jatkanut iskuja terroristijärjestö al-Qaidaa vastaan. Iskut herättävät Jemenissä suurta tyytymättömyyttä, jopa vihaa länsimaalaisia kohtaan, kertoo Lähi-idän instituutin johtaja Ari Kerkkänen YLE:n haastattelussa.

Kerkkäsen mukaan syitä sieppauksiin on hyvin monenlaisia. Syy voi olla poliittinen, mutta syynä sieppauksiin voi olla myös esimerkiksi rikollisten halu saada rahaa.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste