Viime viikolla kaksi poliitikkoa juhli sitä, että he ovat olleet 40 vuotta kansanedustajina. He ovat keskustan Mauri Pekkarinen (keskellä) ja kokoomuksen Ben Zyskowicz. Kansanedustaja Mikko Alatalo onnitteli heitä laululla. Kuvassa ovat myös Raija Pekkarinen ja Rahime Zyskowicz. Vasemmalla on Seppo Tiitinen.

Viime viikolla kaksi poliitikkoa juhli sitä, että he ovat olleet 40 vuotta kansanedustajina. He ovat keskustan Mauri Pekkarinen (keskellä) ja kokoomuksen Ben Zyskowicz. Kansanedustaja Mikko Alatalo onnitteli heitä laululla. Kuvassa ovat myös Raija Pekkarinen ja Rahime Zyskowicz. Vasemmalla on Seppo Tiitinen.

Jännittävät vaalit tulossa

Neljän viikon kuluttua pidetään eduskuntavaalit. Nyt näyttää siltä, että sosiaalidemokraatit voittavat vaalit.

Viime viikolla Yle julkaisi puolueiden kannatusmittauksen tulokset. Sen mukaan sosiaalidemokraateilla (SDP) on eniten kannatusta.

Toiseksi suosituin puolue on kokoomus, mutta sen kannatus on laskenut. Myös keskustan kannatus laskee. Perussuomalaisten kannatus nousee.

Monet suositut kansanedustajat eivät asetu enää ehdolle vaaleissa 14. huhtikuuta. Heitä ovat Mauri Pekkarinen, Mikko Alatalo, Timo Soini, Maria Lohela, Eero Heinäluoma, Stefan Wallin, Ville Niinistö, Anne Berner ja Annika Lapintie. Tästä seuraa se, että eduskuntaan valitaan paljon uusia kansanedustajia.

Entä kuinka käy Antti Rinteelle? Hän johtaa SDP:tä ja pyrkii pääministeriksi. Hän oli kauan sairaana vähän ennen vaaleja.

Entä mitä tapahtuu Juha Sipilälle ja keskustalle? Mitä äänestäjät ajattelevat siitä, että sote-uudistus epäonnistui ja hallitus kaatui?

Kuinka käy Harry Harkimolle, joka perusti uuden ryhmän nimeltään Liike Nyt? Entä Sininen tulevaisuus ilman Timo Soinia?

Puolueiden ehdokkaina on joitakin julkkiksia. Yksi heistä on RKP:n ehdokas, jääkiekkoilija Sean Bergenheim. Egotripin laulaja Mikki Kauste on vihreiden ehdokas.

Lähteet Yle, HS

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste