Jännittävät vaalit tulossa

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 14.03.2019

Neljän viikon kuluttua pidetään eduskuntavaalit. Nyt näyttää siltä, että sosiaalidemokraatit voittavat vaalit.

Viime viikolla Yle julkaisi puolueiden kannatusmittauksen tulokset. Sen mukaan sosiaalidemokraateilla (SDP) on eniten kannatusta.

Toiseksi suosituin puolue on kokoomus, mutta sen kannatus on laskenut. Myös keskustan kannatus laskee. Perussuomalaisten kannatus nousee.

Monet suositut kansanedustajat eivät asetu enää ehdolle vaaleissa 14. huhtikuuta. Heitä ovat Mauri Pekkarinen, Mikko Alatalo, Timo Soini, Maria Lohela, Eero Heinäluoma, Stefan Wallin, Ville Niinistö, Anne Berner ja Annika Lapintie. Tästä seuraa se, että eduskuntaan valitaan paljon uusia kansanedustajia.

Entä kuinka käy Antti Rinteelle? Hän johtaa SDP:tä ja pyrkii pääministeriksi. Hän oli kauan sairaana vähän ennen vaaleja.

Entä mitä tapahtuu Juha Sipilälle ja keskustalle? Mitä äänestäjät ajattelevat siitä, että sote-uudistus epäonnistui ja hallitus kaatui?

Kuinka käy Harry Harkimolle, joka perusti uuden ryhmän nimeltään Liike Nyt? Entä Sininen tulevaisuus ilman Timo Soinia?

Puolueiden ehdokkaina on joitakin julkkiksia. Yksi heistä on RKP:n ehdokas, jääkiekkoilija Sean Bergenheim. Egotripin laulaja Mikki Kauste on vihreiden ehdokas.

Lähteet Yle, HS

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)