Atte Jääskeläinen johti Ylen uutisia 10 vuotta..

Atte Jääskeläinen johti Ylen uutisia 10 vuotta.

Jääskeläinen lähtee Ylestä

Ylen uutisten päätoimittaja Atte Jääskeläinen eroaa tehtävästään.

Ylen hallitus ja päätoimittaja Atte Jääskeläinen sopivat maanantaina, että Jääskeläinen jättää tehtävänsä. Tarkoitus on, että ihmisten luottamus Ylen uutisiin ja ajankohtaisiin ohjelmiin palaa. Työrauha halutaan palauttaa toimituksiin.

Jääskeläisen asemasta on kiistelty jo puoli vuotta. Kohu alkoi viime syksynä. Jääskeläinen antoi silloin pääministeri Juha Sipilän vaikuttaa uutisen julkaisemiseen.

Julkisen sanan neuvosto päätti, että Jääskeläisen menettely on hyvän journalistisen tavan vastainen. Hyvä journalistinen tapa tarkoittaa sääntöjä, joilla toimittajat tekevät uutisia.

Yksi sääntö on, että ulkopuoliset eivät saa vaikuttaa päätöksiin, joita toimitukset tekevät. Jääskeläinen rikkoi tätä sääntöä. Julkisen sanan neuvosto tulkitsee hyvän journalistisen tavan sääntöjä.

Jääskeläinen sanoi viikonvaihteessa Helsingin Sanomien haastattelussa, että Yle saattaa jäädä pois Julkisen sanan neuvostosta. Siitä syntyi kohu. Seuraavana päivänä Jääskeläinen erosi tehtävästään.

Jääskeläisen sijaiseksi on nimitetty Ylen ruotsinkielisten toimintojen johtaja Marit af Björkesten.

Lähde STT

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste