Kuvassa isä syöttää poikaansa. Poika on kahdeksan kuukauden ikäinen.

Kuvassa isä syöttää poikaansa. Poika on kahdeksan kuukauden ikäinen.

Isät saavat enemmän vapaata

Hallitus uudistaa pienten lasten vanhempien vapaat. Isien vapaat lisääntyvät.

Hallitus aikoo uudistaa perhevapaat. Perhevapaat ovat lomia, joita vanhemmat voivat pitää, kun perheeseen syntyy lapsi.

Hallitus esittää, että vanhemmat voivat pitää yhteensä 14 kuukautta perhevapaata. Molemmat vanhemmat saavat yhtä paljon vapaata, vähän yli puoli vuotta. Osan vapaasta voi antaa toiselle vanhemmalle.

Kyse on tasa-arvosta

Vanhemmat saavat päivärahaa, kun he ovat perhevapaalla. Työnantaja maksaa suuren osan päivärahasta. Äidit pitävät suurimman osan perhevapaista. Siksi äitien työnantajat maksavat nykyisin suurimman osan päivärahoista. Tämän on ajateltu heikentävän naisten työllistymistä.

Hallitus toivoo nyt, että isät pitävät nykyistä enemmän perhevapaata. Nykyisin isät käyttävät vain pienen osan perhevapaista. Hallitus toivoo myös, että vastuu lasten hoidosta jakautuu tasaisemmin vanhempien kesken.

Eduskunta käsittelee lakia syksyllä. Laki astuu voimaan todennäköisesti ensi vuoden alussa.

Lähteet Yle, HS

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste