Imatralaiset toivat kynttilöitä joukkosurman tapahtumapaikalle. Kuvassa kynttilää sytyttää Henna Reinikainen.

Imatralaiset toivat kynttilöitä joukkosurman tapahtumapaikalle. Kuvassa kynttilää sytyttää Henna Reinikainen.

Imatran joukkosurma järkytti

Poliisi on jatkanut Imatran joukkosurman tutkintaa.

Imatralla tapahtui viikonloppuna joukkosurma. 23-vuotias imatralainen mies ampui kolme naista.

Mies saapui sunnuntaina yöllä imatralaisen ravintolan eteen. Hänellä oli metsästyskivääri mukanaan. Mies ampui naiset, kun he poistuivat ravintolasta. Naiset kuolivat heti.

Yksi uhreista oli Imatran kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Tiina Wilén-Jäppinen. Kaksi muuta uhria olivat imatralaisen lehden toimittajia.

Poliisi oli nopeasti paikalla ampumisen jälkeen. Poliisi otti miehen kiinni tekopaikalla. Mies ei vastustanut poliisia eikä yrittänyt paeta.

Joukkosurma on järkyttänyt suomalaisia syvästi.

– Tätä on todella vaikea ymmärtää, totesi Imatran kaupunginjohtaja Pertti Lintunen.

Harvinainen tapaus

Poliisi arvelee, että ampuja valitsi uhrit sattumalta. Hän ei tuntenut naisia ennestään eikä valinnut juuri heitä uhreikseen.

Asiantuntijoiden mielestä Imatran tapaus on harvinainen. Yleensä ampuja tuntee uhrinsa. Myös metsästyskivääri on harvinainen ase henkirikoksissa.

Suomessa on tapahtunut joitakin joukkosurmia aikaisemmin. Viimeksi neljä vuotta sitten Hyvinkäällä tapahtui joukkosurma, jossa kuoli kaksi ihmistä.

Imatran tapaus on herättänyt huolta Suomen turvallisuudesta. Pääministeri Juha Sipilän mukaan Suomi on kuitenkin hyvin turvallinen maa. Tällaiset tapaukset ovat harvinaisia poikkeuksia.

Lähteet Yle, HS

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste