Kevät saapuu ja kattojen reunuksilla on jääpuikkoja.

Kevät saapuu ja kattojen reunuksilla on jääpuikkoja.

Ilma lämpenee, kevättalvi tulee!

Lämpötila saattaa nousta jo useita asteita plussan puolelle. Kevät alkaa silti vasta huhtikuussa.

Suomeen saapuu helmikuun lopussa lauha sääjakso. Lämpötilat saattavat eteläisessä Suomessa nousta jopa useamman asteen plussan puolelle.

– Lounais-Suomessa saattaa olla jopa +5 astetta lämmintä. Kevät etenee tyypilliseen tapaan. Kohta mennään plussan puolelle myös öisin, Forecan meteorologi Ilkka Alanko kertoo.

Alangon mukaan lauha jakso saattaa kestää jopa kymmenen päivää. Myös Luonto-Liiton Jenni Hämäläinen sanoo kevään saapuvan hiljalleen talven jälkeen. Hämäläisen mukaan kevään myötä Suomeen saapuvat myös kiuru, laulujoutsen ja peippo.

– Laulujoutsen voi lentää Etelä-Suomeen jo maaliskuun alussa. Silloin jäät alkavat lähteä.

Jos talvi on tuntunut tänä vuonna harvinaisen pitkältä, kyse ei ole pelkästä luulosta ja tunteesta. Ilmastokeskuksen meteorologi Ville Siiskonen vahvistaa, että aurinkoiset päivät ovat olleet vähissä tänä talvena. Erityisen harmaata on ollut Keski- ja Etelä-Suomessa. Ilmastokeskuksen tilastojen mukaan Jyväskylässä on ollut historian pilvisin talvi. Siellä aurinko näyttäytyi 2,5 kuukauden aikana ainoastaan 18 tunnin ajan.

Helsinki-Vantaan lentoasemalla ei ole ollut yhtä pilvistä 25 vuoteen. Aurinko ei paistanut juuri lainkaan joulukuun alun ja helmikuun puolen välisenä aikana.

Mitä mieltä olit jutusta?


Yksi kommentti uutiseen “Ilma lämpenee, kevättalvi tulee!”

  1. sadik askeri

    on ihana meille . joka ei osa hyvin suomen kieli

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste