Koronavirus on levinnyt kunnallisiin ja yksityisiin hoivakoteihin. Kuvassa olevat henkilöt eivät liity koronavirustapauksiin tai -kuolemiin.

Hoivakodeissa paljon koronavirustartuntoja

Hoivakodeissa on kuollut paljon vanhuksia koronaviruksen takia.

Koronavirukseen on kuollut Suomessa 141 ihmistä. Suuri osa kuolleista on hoivakotien asukkaita. Hoivakodeissa asuu iäkkäitä vanhuksia.

Ylä-Savossa Kiuruvedellä sijaitsevassa hoivakodissa on kuollut 11 vanhusta. Kuolemantapaukset johtuvat koronaviruksesta. Se on yli kolmannes hoivakodin asukkaista.

Itä-Suomen yliopiston oikeustieteen professori Matti Tolvanen on sitä mieltä, että kuolemantapaukset täytyy tutkia.

Myös Helsingin ja Uudenmaan alueen hoivakodeissa on kuollut useita vanhuksia. Kuolemat johtuvat koronaviruksesta.

HUSin ylilääkäri Markku Mäkijärvi arvioi, että hoivakodeissa on saattanut kuolla vielä enemmän vanhuksia. Virus on erityisen vaarallinen vanhoille ihmisille. Hoivakodeissa vierailut on kielletty.

Suomessa on tehohoidossa sairaalassa on 63 koronapotilasta. Sairaalahoidossa on koronaviruksen takia kaikkiaan 202 ihmistä.

Lähteet HS, Yle

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste