SuPer-ammattiliiton Sari Erkkilä toivoo, että keskustelu johtaa muutokseen terveydenhuollossa.

Hoitajapula on iso ongelma

– Toivon todella, että hoitajapula on herättänyt päättäjät. Tämä asia täytyy ottaa vakavasti, ammattiliitto SuPerin asiantuntija Sari Erkkilä sanoo.

Sari Erkkilän mukaan monet hoitoalalla työskentelevät ihmiset ottavat yhteyttä. Hän saa kuulla jatkuvasti tarinoita siitä, kuinka hankala tilanne on vanhustenhoidossa. Sekä hoitajilla että vanhuksilla on rankkaa.

Hoitajia on liian vähän ja töitä liian paljon. Tämän takia vanhukset eivät saa niin hyvää hoitoa kuin pitäisi. Myös hoitajat voivat huonosti, koska he eivät voi tehdä omaa työtään niin hyvin kuin haluaisivat.

Ongelmia on sekä vanhusten hoivakodeissa että kotihoidossa.

– On olemassa hoivakoteja, joihin ei saada riittävästi työvoimaa. Koulutetut hoitajat eivät halua työskennellä näissä paikoissa, koska työolot ovat niissä niin huonot. Näihin paikkoihin palkataan ihmisiä, joilla ei ole koulutusta.

– Vanhusten kotihoidossa on tavallista, että hoitaja ei ehdi pitää lounastaukoa tai hän joutuu tekemään ylitöitä ilman erllistä korvausta.

Raha on tietysti perimmäinen syy ongelmiin. Jos hoitajia olisi enemmän, olisi myös hoito parempaa. Jos hoitajia palkataan lisää, se myös maksaa enemmän yritykselle.

– Mielestäni meillä on asenneongelma, joka kohdistuu vanhuksiin. Vanhoista ihmisistä puhutaan kauniisti, mutta päättäjät eivät anna rahaa heidän hoitoa varten.

Nyt on annettu lakiehdotus hoitajien määristä. Hoivakodissa, jossa vaaditaan ympärivuorokautista hoitoa, tulisi olla 0,5 hoitajaa vanhusta kohden. Myöhemmin mitoitus nousee 0,7 hoitajaan.

– On tärkeää, että lakiin kirjataan nimenomaan hoivatyö. Ruuanlaitto tai siivous eivät ole hoivatyötä, Erkkilä muistuttaa.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste