Hevosenlihaa myös suomalaisissa ruuissa

Teksti: SS
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 26.02.2013

Hevosenlihakohu on levinnyt ympäri Euroopan.

Myös suomalaisista valmisruuista on löytynyt hevosenlihaa. Hevosenlihaa on löytynyt esimerkiksi Poutun ja Vaasan valmistamista elintarvikkeista. Hevosenlihaa löytyi myös Pirkka-tuotesarjaan kuuluvista kebablastuista. K-kaupat ja Lidl ovat vetäneet hevosenlihaa sisältäviä eineksiä pois myynnistä.

Elintarvikkeesta löytyvä hevosenliha ei ole kuluttajalle vaarallista. Eineksen ei kuitenkaan pidä sisältää hevosenlihaa tai mitään muutakaan yllättävää, ellei sitä ole mainittu tuote- selosteessa. Poutun toimitusjohtaja Pekka Kosonen pahoitteli asiaa Ylen uutisille. Hän myöntää, että yhtiö on tehnyt virheen.

Hevosenlihasta syntyi kohu tammikuussa, kun useiden Euroopan maiden valmisruuista löytyi hevosenlihaa. Ruokatehtaat ovat käyttäneet tuotteissaan hevosenlihaa kertomatta siitä kuluttajalle. Hevosenlihaa löytyi esimerkiksi Finduksen valmistamasta pakastelasagnesta. Suomessa hevosenlihaa on käytetty perinteisesti meetvurstimakkaroissa.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)