Virvoitusjuomat ja makeiset ovat tulevaisuudessa kalliimpia. Myös alkoholi ja tupakka kallistuvat.

Virvoitusjuomat ja makeiset ovat tulevaisuudessa kalliimpia. Myös alkoholi ja tupakka kallistuvat.

Herkuttelu kallistuu

Makaiset, virvoitusjuomat, olut ja tupakka kallistuvat.

Hallitus päätti nostaa muun muassa makeisten ja virvoitusjuomien hintoja. Hallitus päätti keshysriihessään nostaa monien kulutus- hyödykkeiden veroja. Korotusten avulla valtion kassaan kerätään 300 miljoonaa euroa lisää vuodessa. Valtion velkaantuminen on tarkoitus saada laskuun vuonna 2015. Etuja hallitus tarjoaa esimerkiksi yrityksille, joiden maksamaa yhteisöveroa lasketaan. Tukipaketin tarkoituksena on luoda Suomeen uusia työpaikkoja. Myös kotitaloustöiden teettäminen kannattaa, sillä kotitalous-vähennyksen määrä nousee 400 eurolla 2 400 euroon.

Tavalliselle ihmiselle suurimmat veromuutokset koskevat hintojen nousua. Makeiset, virvoitusjuomat, alkoholi ja tupakka ovat jatkossa entistä kalliimpia. Myös sähkön ja polttoaineen hinnat nousevat. Yksi keskioluttölkki maksaa nykyisin kaupassa keskimäärin reilut 90 senttiä. Ensi vuonna tölkki maksaa euron. Korotusta tulee siis vajaa 10 senttiä. Myös limsojen hinnat nousevat. Erityisen paljon hinnankorotus koskee energiajuomia.

Rahaa kuluu enemmän myös asumiseen. Veronmaksajain keskusliiton laskelmien mukaan kerrostaloasunnon sähkölasku on vuonna 2014 keskimäärin 20 euroa korkeampi kuin tänä vuonna. Pientalossa asuvalle lasku on jopa 60 euroa korkeampi. Jos asut omistusasunnossa, voit edelleen vähentää asuntolainan korot verotuksessa. 100 000 euron asuntolainaa kahden prosentin korolla maksava ihminen menettää 30 euroa vuodessa.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste