Helsingissä nähtiin lauantaina värikäs Gay Pride -kulkue.

Helsingissä nähtiin lauantaina värikäs Gay Pride -kulkue.

Helsinki Pride -kulkue toi väriä katukuvaan

Helsinki Pride -viikko päättyi viikonvaihteessa. Viikko huipentui lauantaina värikkääseen kulkueeseen Helsingin keskustassa.

Helsinki Pride -viikko on seksuaalivähemmistöjen juhlaviikko. Kulkueeseen ja puistojuhlaan lauantaina osallistui noin 30 000 ihmistä. Osallistujien määrä oli uusi ennätys.

– Yhä useampi haluaa osoittaa myötämielisyytensä. Tähän ovat vaikuttaneet muun muassa Orlandon tapahtumat, Helsinki Priden tuottaja Iina Niemi sanoi.

Kesäkuun alussa Orlandossa Yhdysvalloissa tapahtui joukkomurha. Mies tappoi kymmeniä ihmisiä ravintolassa, joka oli seksuaalivähemmistöjen suosiossa.

Pride-kulkueessa oli mukana myös useita eduskuntapuolueita ja ammattiliittoja. Palkansaajien pride-kylttiä kantoi SAK:n uusi puheenjohtaja Jarkko Eloranta. Puistojuhlassa esiintyivät Janna, Reino Nordin, Ellinoora sekä Movetron.

Samaan aikaan pride-viikon kanssa järjestettiin kansainvälinen Eurogames-urheilutapahtuma.

Lähde STT

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste