Jukka Kola on Helsingin yliopiston rehtori.

Helsingin yliopisto lähellä maailman huippua

Helsingin yliopiston sijoitus parani kansainvälisten huippuyliopistojen vertailussa. Helsingin yliopisto on nyt sijalla 56.

Helsingin yliopisto on jo lähellä maailman 50 huippuyliopistoa. Helsingin yliopiston sijoitus parani viime vuodesta 11 sijaa. Yliopistojen vertailun tekee Shanghain yliopistovertailu.

Helsingin yliopiston rehtori Jukka Kola iloitsi sijoituksesta lukuvuoden avajaisjuhlassa maanantaina.

– Tämä on hieno alku uudelle lukuvuodelle. Henkilöstö ansaitsee kiitoksen opetustyöstä ja kansainvälisesti korkealaatuisesta tutkimuksesta, jota teemme täällä.

Helsingin yliopiston sijoitus vertailussa on merkittävä myös siksi, että yliopiston rahoitusta on leikattu voimakkaasti ja henkilöstöä vähennetty viime vuosina. Helsingin yliopistosta irtisanottiin keväällä 371 työntekijää.

Helsingin yliopisto oli vertailussa Pohjoismaiden kolmanneksi paras. Edellä ovat tanskalainen Kööpenhaminan yliopisto ja ruotsalainen Karoliininen instituutti. Viime vuonna Helsingin edellä olivat vielä Oslon ja Uppsalan yliopistot. Suomen yliopistoista Helsinki on ainoa sadan parhaan joukkoon päässyt. Vertailun voittaja oli jälleen yhdysvaltalainen Harvardin yliopisto.

Helsingin yliopistossa on 35 000 opiskelijaa. 4 000 uutta opiskelijaa aloitti opintonsa tänä syksynä. Helsingin yliopiston hakijoista 16 prosenttia pääsi opiskelemaan. Yliopistossa työskentelee 4 000 henkilöä. Helsingin yliopisto on Pohjoismaiden toiseksi vanhin yliopisto. Maailmassa on noin 17 000 yliopistoa.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste