Heidi Hautala on kehitysyhteistyöministeri. Hautala jäi kiinni pimeän työn teettämisestä, eli hän ei maksanut kaikkia veroja.

Heidi Hautala on kehitysyhteistyöministeri. Hautala jäi kiinni pimeän työn teettämisestä, eli hän ei maksanut kaikkia veroja.

Hautalan mukaan häpeä on kova rangaistus

Heidi Hautala jatkaa ministerinä kovasta arvostelusta huolimatta.

Vihreiden Heidi Hautala jatkaa ministerinä, vaikka viime aikoina arvostelu hänen toimiaan kohtaan on ollut kovaa. Hautala oli maksanut sekä asunnon remontista että sen siivouksesta tekijöille pimeästi. Hän ei siis ollut suorittanut asianmukaisia ja lakiin kuuluvia veroja tai eläkemaksuja.

Kehitysyhteistyöministerin oviremontin tehneellä maahanmuuttajamiehellä ja siivoojalla oli yhteinen yritys. Remonttimies on väittänyt, että Hautala tiesi maksavansa työstä pimeästi. Hautala taas sanoo luulleensa, että mies on yrittäjä ja hoitaa maksut itse.

Hautalan toimet ja hänen kiinnijäämisensä tekee erityisen kiusalliseksi se, että hän oli jäsen harmaan talouden vastaisessa ministerityöryhmässä. Hän siis muistutti kansalaisia verojen ja eläkemaksujen suorittamisen tärkeydestä. Ministeri itse ei kuitenkaan toiminut tällä tavalla.

Valtio menettää harmaan talouden eli pimeän työn takia joka vuosi verotuloina satoja miljoonia euroja.

Hautala sanoi viime viikolla harkinneensa eroa ministerin paikalta moneen kertaan. Hautalan mukaan hän päätyi kuitenkin lopulta jatkamaan tehtävässään, koska on saanut julkisuudessa tuntuvan häpeärangaistuksen. Hautala pyysi myös tekoaan anteeksi.

– Pystyn jatkamaan, koska myönnän virheeni. Saattaa olla, että tämän jälkeen olen entistä vahvempi, Hautala totesi.

Hautalan mukaan hänellä on myös vihreiden puheenjohtajan Ville Niinistön sekä pääministeri Jyrki Kataisen tuki.

– Ymmärrän, että asia on vakava. Varsinkin sen takia, koska olen poliitikko.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste