Kuvassa on ristihämähäkki hämähäkin seitissä.

Ristihämähäkillä on takaruumiissa valkea ristikuvio.

Hämähäkit tekevät seittiä

Monet pitävät hämähäkkejä pelottavina ja iljettävän näköisinä. Suomessa elävät hämähäkit ovat kuitenkin pieniä ja vaarattomia.

Hämähäkit eivät ole hyönteisiä, vaan ne kuuluvat suureen hämähäkkieläinten ryhmään. Hämähäkeillä on kahdeksan jalkaa, hyönteisillä jalkoja on tavallisesti kuusi.

Kaikki hämähäkit tekevät ohutta lankaa eli seittiä. Seitti on hyvin joustavaa ja kestävää. Seitti syntyy hämähäkin takaruumiissa olevissa rauhasissa. Jotkut hämähäkkilajit tekevät seitistä verkon, jolla ne saalistavat hyönteisiä. Osa hämähäkeistä suojaa munansa kiertämällä seittiä niiden ympärille.

Verkkoja tekevällä ristihämähäkillä on takaruumiissa valkea ristikuvio. Hämähäkin verkossa on tahmeita kohtia, joihin saalis jää kiinni. Varovasti verkossa liikkuva hämähäkki osaa itse välttää tahmeat kohdat.

Lukit kuuluvat myös hämähäkkieläimiin, mutta ne eroavat selvästi hämähäkeistä. Lukeilla on kaksi silmää ja niiden ruumis on yhtenäinen.  Hämähäkit ovat selkeästi kaksiosaisia ja niillä on monta silmää.

Kuvassa on pallohämähäkki.

Pallohämähäkit ovat usein kauniin värisiä. Nimensä tämä hämähäkkilaji on saanut pallomaisesta takaruumiista.

 

Kuvassa on rapuhämähäkki.

Rapuhämähäkki ei saalista verkon avulla, vaan se vaanii hyönteisiä kasvien lehdillä. Saalistukseen se käyttää pihtimäisiä etujalkoja.

 

Kuvassa on lukki. Lukeilla on kaksi silmää ja niiden ruumis on yhtenäinen.

Lukit eroavat selvästi hämähäkeistä.

 

Lähde: TM 09/2015

 

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste