Pääministeri Jyrki Katainen valtioneuvostossa Helsingissä.

Pääministeri Jyrki Kataisen puolue Kokoomus on menettänyt kannatustaan.

Hallituspuolueet menettivät kannatustaan

Kokoomuksen kannatus on laskenut. Kokoomus on kuitenkin edelleen Suomen suurin puolue.

Kolmen muun suuren puolueen kannatus on melkein tasoissa. Suomen toiseksi suosituin puolue on Perussuomalaiset. Sen kannatus on kasvanut hiukan. Kolmanneksi suosituin puolue on keskusta, joka on kasvattanut kannatustaan kolmikosta eniten. Neljänneksi suurimman puolueen eli SDP:n kannatus on laskenut hieman.

Kokoomuksen kannatus on nyt 19,8 prosenttia. Tammikuun jälkeen kokoomuksen kannatus on laskenut yli 2 prosenttia. Kannatuksen laskua voi selittää kokoomuksen pitkä hallitusvastuu. Hallituspuolueiden kannatus usein laskee, kun ne ovat olleet pitkään vallassa. Pääministeri Jyrki Katainen on kokoomuksen puheenjohtaja.

Oppositiopuolueet Perussuomalaiset ja keskusta ovat lisänneet kannatustaan kokoomuksen ja SDP:n kustannuksella.

Kokoomuksen puoluesihteeri Taru Tujunen vakuttaa, että hän ei ole huolissaan puolueensa kannatuksen laskusta.

– Perinteisten puolueitten kenttä muuttui eduskuntavaaleissa kaksi vuotta sitten. Silloin Perussuomalaiset tuli mukaan pysyvästi. Kolmen suuren puolueen sijaan meillä on nyt neljä suurta puoluetta. Kokoomus on edelleen selvästi suurin näistä puolueista, muut kome tulevat tasaväkisinä perässä, Tujunen toteaa.

Pienistä puolueista vihreät ja vasemmistoliitto pystyivät kasvattamaan kannatustaan. Vihreät on Suomen viidenneksi suuri puolue, vasemmistoliitto kuudenneksi suurin puolue. Seitsemänneksi suurin puolue on RKP ja kahdeksanneksi suurin kristillisdemokraatit.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste