Hallitustunnustelija Antti Rinne kuvattiin sunnuntaina 5. toukokuuta eduskunnassa Helsingissä.

Hallitusneuvottelut käynnissä

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne vetää hallitusneuvotteluita. Rinne on niin sanottu hallitustunnustelija.

Antti Rinne aloitti hallitusneuvottelut viime viikonloppuna. Rinne tapasi sunnuntaina keskustan, perussuomalaisten ja kristillisdemokraattien edustajat. Loput puoluejohtajat Rinne tapasi maanantaina.

Rinne kertoo tällä viikolla, minkä puolueiden kanssa neuvottelut jatkuvat. Rinne sanoi sunnuntaina, että kaikki puolueet ovat vielä mukana neuvotteluissa. Tämän viikon aikana selviää, mitkä puolueet ovat mukana Suomen uudessa hallituksessa.

Antti Rinne toivoo, että uusi hallitus ja sen hallitusohjelma olisi valmis toukokuun lopulla. Rinteen mukaan olisi hyvä, jos hallituksella olisi aikaa valmistautua rauhassa Suomen EU:n puheenjohtajuuteen. Suomi aloittaa EU:n puheenjohtajana heinäkuun alussa.

Viiden puolueen hallitus

Keskiviikkona selvisi, että SDP:n kanssa hallitusneuvotteluissa on neljä muuta puoluetta. SDP:n lisäksi neuvotteluissa ovat mukana keskusta, vihreät, vasemmistoliitto ja RKP. Hallituksessa on näillä puolueilla yhteensä 117 kansanedustajaa.

Oppositioon jäävät kokooomus, perussuomalaiset ja kristillisdemokraatit.

Lähde Yle

(Päivitetty 8.5.2019.)

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste