Hallituksen suunnitelman mukaan ravintolat voivat avautua osittain jo huhtikuussa. Kuva on vantaalaisesta pizzeriasta viime maaliskuussa. Pizzalaatikot odottivat lounasvieraita.

Hallituksen suunnitelman mukaan ravintolat voivat avautua osittain jo huhtikuussa. Kuva on vantaalaisesta pizzeriasta viime maaliskuussa. Pizzalaatikot odottivat lounasvieraita.

Hallitus suunnittelee rajoitusten purkua

Hallitus suunnittelee, että koronarajoitukset vähenevät keväällä ja kesällä. Rajoitukset vähenevät, jos koronataudin leviäminen hidastuu tarpeeksi.

Pääministeri Sanna Marin toivoo, että juhannusta voidaan viettää melko normaalisti Suomessa. Marin sanoi näin viime viikolla. Hän esitteli silloin hallituksen suunnitelman siitä, miten Suomi purkaa koronarajoituksia.

Rajoitukset vähenevät hiljalleen, jos koronatartunnat vähenevät. Tartunnat vähenevät, koska yhä useampi saa rokotuksen. Tartunnat vähenevät myös siksi, että kesä tulee. Viime kesänäkin tartunnat vähenivät. Marin painottaa, että myös rajoituksia täytyy noudattaa.

Hallituksen suunnitelma on vielä luonnos. Tällä viikolla järjestöt ja organisaatiot saavat antaa siihen kommenttinsa. Sen jälkeen hallitus tekee lopullisen suunnitelman.

Suunnitelman mukaan Suomi avautuu näin:

Huhtikuu

Peruskoulut siirtyvät lähiopetukseen.
Ravintolat avautuvat, mutta rajoituksia on yhä.

Toukokuu

Lukiot ja ammatilliset oppilaitokset siirtyvät lähiopetukseen.
Lasten ja nuorten harrastukset ryhmissä ulkona alkavat.
Kirjastot ja museot avautuvat.

Kesäkuu

Aikuisten harrastukset ryhmissä ulkona alkavat.
Yleisötilaisuuksia saa järjestää, mutta rajoituksia on.
Ravintoloiden rajoitukset vähenevät.

Heinäkuu ja elokuu

Kokoontumisia sallitaan, mutta rajoituksia on vielä.
Ryhmäharrastukset sisällä sallitaan.

Lähteet: Yle, Helsingin Sanomat

Mitä mieltä olit jutusta?


Tähän uutiseen ei voi enää lisätä kommentteja.