Hallitus on sopinut uusista valtiontalouden säästöistä. Hallitus kertoi säästöistä viime viikon torstaina. Valtioneuvosto eli hallitus vähentää valtion menoja. Myös veroja nostetaan. Niistä on tarkoitus koota noin kolmen miljardin euron suuruiset säästöt. Hallituksen päättämä säästökuuri on tärkeä asia. Valtion on pakko säästää rahaa ja vähentää menoja, jotta talous pysyisi tasapainossa ja valtion velkaantuminen loppuisi. Hallituksen puolueet sopivat, että arvonlisävero eli ALV nousee yhden prosenttiyksikön verran. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että esimerkiksi ruuan hinta nousee kaupassa.
Hyvin toimeentuleville rikkaille ihmisille tulee aivan uusi solidaarisuusvero. Sitä joutuvat maksamaan kaikki, jotka ansaitsevat yli 100 000 euroa vuodessa. Myös suurituloisten eläkeläisten verotusta kiristetään. Tavallisten ja pienten eläkkeiden verotus ei kiristy.
Sosiaaliturvaa ei vähennetä, eli sillä tavalla köyhempien asemaa pyritään parantamaan. Sosiaaliturvaa parannetaan tulevina vuosina maltillisesti. Kotihoidon tuki pysyy ennallaan.
Verojen yleinen korotus tarkoittaa käytännössä sitä, että jokainen palkansaaja joutuu maksamaan palkastaan enemmän veroja valtiolle tulevaisuudessa. Opetusmenoissa säästejään, eikä lapsilisiin ole luvassa korotuksia.
Pääministeri Jyrki Kataisen mielestä hallituksen päätökset vuosille 2013–2016 ovat tärkeä asia.
– Näillä päätöksillä vahvistetaan maamme taloutta. Velkaantuminen on saatava kuriin.
Ruoan hinta nousee? “Hyvä idea”, mutta se on jo kallis kaupassa köyhille ja kaikille! Miten me voimme elää normaalisesti?
Minusta, jos ruoan hinta nousee vähän, ei se haita. Euron tai pari euroa ei se haita, koska ei voi huomata joskus pientä eroa, mutta varmasti huomaan hyvät palvelut.
Tietääkseni myös, että hallituksessa tiedetään hyvin mitä tehdään. Ei oteta mitä vaan ilman suunetelmaa. Näkee esim. tässä: Tavallisten ja pienten eläkkeiden verotus ei kiristy. Siis ajattelen, että pärjäämme.
Hyvillä palveluilla kannattaa maksaa vaan!
se on hyvä että selko uutiset luetaan ääneen netissä