Ministerit kertoivat vakavina hallituksen säästökohteista. Vasemmalta oikealle valtiovarainministeri Alexander Stubb, pääministeri Juha Sipilä ja ulkoministeri Timo Soini.

Ministerit kertoivat vakavina hallituksen säästökohteista. Vasemmalta oikealle valtiovarainministeri Alexander Stubb, pääministeri Juha Sipilä ja ulkoministeri Timo Soini.

Hallitus leikkaa lisää valtion menoja

Hallitus päätti viime viikolla valtion taloudesta ensi vuodeksi. Edessä on lisää leikkauksia ja korkeampia maksuja.

Hallitus pitää kiinni päätöksestään säästää neljä miljardia euroa tämän hallituskauden aikana.

Tavoite on, että Suomen valtion ei tarvitse ottaa niin paljon uutta lainaa. Tästä syystä hallituksen täytyy tehdä lisää leikkauksia menoihin.

Hallius päätti säästää julkisista menoista 370 euroa. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että monet valtion tuet kansalaisille pienenevät. Esimerkiksi hallitus päätti leikata lapsilisiä, työttömien päivärahaa, sairauspäivärahaa, kotihoidontukea, kansaneläkettä ja vammaisten tukia. Näitä tukia vähennetään kuitenkin melko vähän.

Opiskelijoiden tukia leikataan sen sijaan enemmän. Opintotukea vähennetään 336 eurosta 250 euroon kuukaudessa. Monien opiskelijoiden on pakko ottaa opintolainaa.

Myös autoilu kallistuu. Hallitus päätti nostaa bensaveroa kahdella sentillä litralta.

Karkit sen sijaan halpenevat. Hallitus päätti vähentää makeisten ja jäätelön verotusta.

Veronmaksajien keskusliitto on huolestunut leikkauksista. Hallituksen talouspäätökset heikentävät suomalaisten ostovoimaa. Se tarkoittaa, että suomalaiset ostavat jatkossa vähemmän kuin ennen. Se puolestaan heikentää Suomen taloutta.

Veronmaksajien keskusliitto toivoo, että hallitus laskee tuloveroa eli veroa, jota maksetaan palkasta. Silloin suomalaisilla on vähän enemmän varaa kuluttaa.

Lähteet HS, Yle, HBL

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste