Hallitus haluaa pysäyttää koronaviruksen

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 15.05.2020

Hallituksen tavoite on, että koronavirus ei leviä ollenkaan Suomessa. Näin sanoi pääministeri Sanna Marin perjantaina.

Suomessa on viime viikkoina keskusteltu paljon siitä, miten hallitus yrittää päästä eroon koronaviruksesta. Monet ovat pitäneet hallituksen tavoitteita epäselvinä.

Tällaisia kysymyksiä on kysytty:

Onko viruksen leviäminen hidastunut Suomessa liikaa vai sopivasti?

Pyrkiikö hallitus siihen, että moni suomalainen saa hiljalleen tartunnan? Sillä tavalla moni saa vastustuskyvyn eli immuniteetin. Ruotsi tekee niin.

Pääministeri Sanna Marin selvensi hallituksen tavoitteita perjantaina. Hallituksen tavoite on siis, että koronavirus ei leviä Suomessa.

Hallitus ei pyri siihen, että monet saavat tautiin vastustuskyvyn. Vielä ei nimittäin tiedetä, tuoko sairastaminen vastustuskyvyn taudille.

Rajoitukset ovat onnistuneet Suomessa hyvin. Suomalaiset ovat pesseet käsiään ahkerasti. Tartunnat vähenevät hiljalleen. Eniten tartuntoja oli huhtikuussa. Myös muut tartuntataudit ovat vähentyneet rajoitusten takia. Näin kertoi ylilääkäri Tapani Puumalainen Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta (THL).

Marin sanoi, että koronavirus saattaa levitä uudelleen syksyllä. Hallitus kiristää rajoituksia, jos niin käy.

Testaa, jäljitä, eristä ja hoida

Nyt Suomen keinot koronavirusta vastaan voi tiivistää neljään sanaan: testaa, jäljitä, eristä ja hoida.

Koronatestiin kannattaa mennä, jos on oireita, kuten kuumetta, yskää ja lihassärkyjä.

Jäljittäminen tarkoittaa, että sairaanhoitajat yrittävät löytää ne henkilöt, jotka ovat voineet saada tartunnan. Heitä kutsutaan altistuneiksi. Kännykkäsovellus tulee tähän avuksi ehkä kesällä.

Eristäminen tarkoittaa, että sairastuneiden ja altistuneiden pitää olla erillään muista ihmisistä.

Hoitaminen tarkoittaa tietysti sitä, että sairastunut saa parhaan mahdollisen hoidon.

Näillä keinoilla pitäisi pärjätä siihen asti, kun koronavirusta vastaan on kehitetty rokote.

Lähde: STT

Katso lisää koronavirukseen liittyviä sanoja selkokielellä:

Sanastoa koronaviruksesta

4 kommenttia artikkeliin ”Hallitus haluaa pysäyttää koronaviruksen”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)