SDP:n puheenjohtaja, pääministeri Antti Rinne ja keskustan puheenjohtaja, elinkeinoministeri Katri Kulmuni.

Hallituksen yhteistyö vaikeuksissa

Pääministeri Antti Rinteen hallitus on vaikeuksissa. Poliittinen kriisi voi aiheuttaa hallituksen kaatumisen.

Omistajaohjausministeri Sirpa Paatero erosi viime perjantaina hallituksesta. Paatero erosi kiistan takia, joka johtui Postin työehtosopimuksista. Pääministeri Antti Rinteen mukaan Paatero ei ilmaissut Postin johdolle tarpeeksi suoraan, että työntekijöitä ei voi siirtää halvempaan työehtosopimukseen.

Vihreät ja keskusta pyysivät Postin aiheuttamasta kohusta selvitystä. Puolueiden puheenjohtajat ja eduskuntaryhmien puheenjohtajat pitivät sunnuntaina kokouksen, joka jatkui yöhön saakka.

Rinne saa moitteita

Antti Rinne on saanut paljon arvostelua toiminnastaan. SDP:n hallituskumppanin keskustan puheenjohtaja Katri Kulmuni sanoi maanantaina, että luottamus Rinteeseen on heikentynyt. Hallituksen muut puolueet, vihreät, vasemmistoliitto ja RKP antoivat Rinteelle tukensa.

SDP:n puoluehallituksen mukaan sillä on edelleen täysi luottamus pääministeriin. Antti Rinne sanoi maanantaina, että hän ei aio erota. Oppositiopuolueista kokoomus ja perussuomalaiset vaativat Rinteen eroa.

Eduskunta äänesti keskiviikkona siitä, onko hallituksella edelleen eduskunnan luottamus. Hallitus ei voi jatkaa, jos sillä ei ole eduskunnan luottamusta.

Lähteet Yle, HS, STT

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste