Esimerkiksi reipas kävely edistää terveyttä ja hyvinvointia. Kuva on Helsingin Hietaniemestä.

Eläkeläiset liikkuvat paljon

Eläkkeelle jääminen lisää liikuntaa. Kun työkiireet jäävät pois, ihmisillä on aikaa liikunnalle. Tieto paljastui laajasta tutkimuksesta, jossa seurattiin tuhansia kuntien työntekijöitä.

Työntekijät kertoivat tutkijoille, kuinka usein he liikkuivat ennen eläkkeelle jäämistä ja sen jälkeen.

Eläkeläiset liikkuivat tutkimuksen mukaan noin tunnin enemmän viikossa kuin ennen eläkkeelle jäämistä. He lisäsivät esimerkiksi reippaita kävelylenkkejä tai hölkkäämistä.

Turun yliopiston dosentti Sari Stenholm on tulokseen tyytyväinen.

– Eläkeläisellä on päivässä kahdeksan tuntia enemmän aikaa kuin ennen. Monet käyttävät sen lisäämällä liikuntaa, sanoo Stenholm. Hän on yksi liikunta- tutkimuksen tutkijoista.

Ajan lisäksi monet saavat myös uutta energiaa liikkua.

– Työuran viimeisinä vuosina monet eivät jaksa harrastaa liikuntaa, Stenholm toteaa.

Tehokas arkiliikunta Moni ikääntyvä ihminen huomaa 60-ikävuoden jälkeen, että oma kunto on heikentynyt. Heillä voi myös olla pitkäaikaisia sairauksia.

– Arkiliikunta on hyvä keino parantaa fyysistä kuntoa ja ylläpitää terveyttä. Se voi tarkoittaa esimerkiksi kotitöitä tai pihanhoitoa, Stenholm muistuttaa.

Liikuntaa voi myös lisätä aloittamalla uuden harrastuksen. Monet aloittavat esimerkiksi säännöllisen vesijumpan.

– Tehokkain keino lisätä liikuntaa on ottaa se osaksi arkea. Moni eläkeläispari alkaa esimerkiksi käydä yhteisellä aamukävelyllä puolison kanssa, sanoo Stenholm.

Tutkimukseen osallistuivat Turun ja Helsingin yliopistot sekä Työterveyslaitos Suomessa. Lisäksi mukana oli tutkijoita yhdysvaltalaisesta Harvardin yliopistosta ja englantilaisesta University College Londonista.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste