Ei Guggenheimia Helsinkiin

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 08.12.2016

Helsingin kaupunginvaltuusto hylkäsi Guggenheimin museohankkeen. Valtuusto hylkäsi hankkeen viime viikon torstaina äänin 53­–32.

Valtuusto keskusteli asiasta peräti viisi tuntia. Myös tavalliset kansalaiset ovat keskustelleet Guggenheimista vilkkaasti.

Museon rakentamisen hinnaksi arvioitiin 130 miljoonaa euroa. Helsingin kaupungin osuus oli 80 miljoonaa euroa. Monet pitivät osuutta liian suurena.

Guggenheimin kannattajat arvioivat, että Helsinkiin tulisi 500 000 uutta matkailijaa vuodessa.  He olisivat tuoneet paljon lisää rahaa Helsinkiin. Vastustajat pitivät arvioita liian suurina.

Guggenheim on amerikkalainen taidesäätiö, jolla on taidemuseoita Yhdysvalloissa ja Euroopassa.

Lähde STT

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)