Yasmin- ja Yaz -nimiset ehkäisypillerit voivat olla joillekin naisille vaarallisia.

Yasmin- ja Yaz -nimiset ehkäisypillerit voivat olla joillekin naisille vaarallisia.

Ehkäisypillereissä voi olla terveysriski

Jotkut ehkäisypillerit voivat aiheuttaa vakavia riskejä naisten terveydelle.

Suomessa on kuollut neljä naista, jotka ovat käyttäneet Yasmin- ja Yaz-nimisiä ehkäisypillereitä eli e-pillereitä.

Kanadassa epäillään, että näiden lääkkeiden käyttö on aiheuttanut 23 naisen kuoleman. Kuolinsyynä naisilla on ollut veritulppa. On arvioitu, eettä ehkäisypillerit ovat aiheuttaneet myös satoja vakavia laskimotukoksia.

Yasmin ja Yaz ovat Suomen myydyimmät ehkäisypillerimerkit. Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimean mukaan Suomessa ehkäisypillereitä syö 230 000 naista.

Fimean päällikkö Leo Niskanen painottaa, että naisten ei pidä vaihtaa ehkäisypillereitään ennen kuin he ovat keskustelleet asiasta lääkärin kanssa. Pillereiden syömistä ei saa myöskään lopettaa ilman lääkärin määräystä.

Lääkeyhtiö Bayer valmistaa Yasmine- ja Yaz-pillereitä. Bayerin asiantuntijalääkäri Leena Väisälä sanoo, että pillerien riskit ovat olleet tiedossa jo pitkään.

– E-pillerit ovat parhaiten tutkittuja lääkkeitä maailmassa. Niihin liittyvä veritulppariski on tiedossa, Leena Väisälä toteaa. Väisälän mukaan Yasmin- ja Yaz-ehkäisypillerien myynti jatkuu normaalisti.

Väisälä arvelee myös, että suomalaiset lääkärit tuntevat erittäin hyvin näiden lääkkeiden mahdolliset haittavaikutukset ja riskit. Lääkärin pitää selvittää, onko e-pillerien käytössä kohonnut riski ennen kuin hän määrää niitä.

Väisälä muistuttaa, että ehkäisyn lopettaminen omin päin ei ole viisasta.

– Silloin vaihdetaan tehottomampaan ehkäisykeinoon.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste