Pääministeri Juha Sipilän hallitus on poistamassa monia etuuksia. Ansiosidonnaisen lisäksi leikkkauksia on tulossa aikuisopintotukeen.

Ansiosidonnainen päiväraha lyhenee

Työttömyysturvaan tulee heikennyksiä. Ansiosidonnainen päiväraha lyhenee 100 päivällä.

Ansiosidonnainen päiväraha on palkkaan perustuva työttömyysturva. Hallitus aikoo leikata sitä 100 päivällä. Jatkossa ansiosidonnaista maksetaan 400 päivää. Alle kolmen vuoden työhistorilla sitä saa 300 päivää. Yli 58-vuotiaille päiväraha säilyy 500 päivässä.Ansiosidonnaista päivärahaa maksetaan 60 prosenttia palkasta.

Muutos tulee voimaan vuoden 2017 alussa. Hallitus haluaa säästää 200 miljoonaa euroa. Hallitus ei ole kertonut, riittääkö tämä. Valtiovarainministeriölle ei välttämättä riitä, että ansiosidonnaista leikataan. Se haluaaa puuttua ehkä myös työmarkkinatukeen.

– Jotkut pitävät näin pitkää ansiosidonnaisen päivärahan maksuaikaa kannusteloukkuna, työministeri Jari Lindström totesi aiemmin syksyllä.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste