Esimerkiksi ravintoloissa on vapaita työpaikkoja. Mutta palkat ravintoloissa ovat matalia, ja asuminen isoissa kaupungeissa on kallista. Aktiivimalli ei ratkaise näitä ongelmia.

Aktiivimalli luo vähän työpaikkoja

Aktiivimalli ei auta yrityksiä palkkaamaan uusi työntekijöitä. Näin sanoo suurin osa yrittäjistä.

Aktiivimalli tarkoittaa, että työttömän pitää osallistua toimintaan, jonka työvoima- toimistot hyväksyvät. Työttömän pitää tehdä töitä, olla yrittäjänä tai osallistua kurssille. Muuten työttömyyskorvaus heikkenee.

Aktiivimallin tarkoitus on, että työttömät saavat töitä Aktiivimallista ei kuitenkaan ole hyötyä yrityksille. Näin sanoo 80 prosenttia yrityksistä. 90 prosenttia yrityksistä ei ole saanut aktiivimallin avulla yhtään työntekijää. Tiedot käyvät ilmi kyselystä, jonka Suomen Yrittäjät ry teki jäsenilleen.

Ei aivan turha aktiivimalli

Kyselyn mukaan aktiivimalli on auttanut 10 000 työpaikan syntymisessä. Näin sanoo Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen Ylen haastattelussa. Helsingin Sanomien kyselyn mukaan hieman yli puolet suomalaisista haluaa luopua aktiivimallista. Hallituksen puolueiden kannattajat kannattavat aktiivimallia. Opposition kannattajat vastustavat sitä. Aktiivimallista keskustellaan vielä paljon, kun ensi vuoden eduskuntavaalit lähestyvät.

Lähteet Yle, HS

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste