60-vuotias Euroopan unioni

Teksti: Aleksandra Sibileva
Kuva: Aleksandra Sibileva
Uutinen julkaistu: 17.05.2017

Tänä vuonna Euroopan unioni täyttää 60 vuotta. Suomi liittyi unioniin 22 vuotta sitten.

Euroopan unioni eli EU on taloudellinen ja poliittinen liitto. Nykyään unioniin kuuluu 28 eurooppalaista maata.

Unionin perustettiin vuonna 1957 Roomassa. Silloin liiton perustajamaat allekirjoittivat sopimuksen. Sen mukaan ihmiset, tavarat ja rahat voivat liikkua vapaasti maiden välillä.

Tällä hetkellä EU-maat auttavat toisiaan, käyvät kauppaa ja kirjoittavat lakeja yhdessä. Lisäksi ihmiset voivat matkustaa Euroopan unionissa ilman viisumia. Suurimassa osassa EU-maista käytetään samaa valuuttaa – euroa, myös Suomessa.

Eurooppa-päivän seminaari järjestettiin Helsingissä

Poliitikot keskustelivat Euroopan unionin menneisyydestä ja tulevaisuudesta Eurooppasalissa. Tulevaisuudessa he odottavat muutoksia. Emmanuel Macronista tuli Ranskan presidentti ja Iso-Britannia lähtee pois EU:sta. Nämä isot tapahtumat vaikuttavat Euroopan unioniin.

Poliitikot puhuivat myös Suomen paikasta unionissa ja siitä, mitä suomalaiset ajattelevat unionista. Eurobarometrin mukaan yli puolet suomalaisista ajattelee, että Suomen jäsenyys unionissa on hyvä asia. Aiemmin tämä määrä oli vähän suurempi. Kuitenkin vain pieni osa suomalaisista ei haluaisi olla EU:ssa.

Seminaarissa oli kiinnostava EU:n lippuun liittyvä kysymys. Tiedätkö sinä, mistä Helsingistä ja Suomesta voi löytää Euroopan unionin lipun? Eurooppasalista ainakin!

Kirjoittaja Aleksandra Sibileva on suomen kielen kieliharjoittelussa Selkokeskuksessa.

Yksi kommentti artikkeliin ”60-vuotias Euroopan unioni”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)