Milloin päätit, että sinusta tulee vaatesuunnittelija?
– Tiesin jo 14-vuotiaana, että minusta tulee vaatesuunnittelija. Äitini ompeli paljon, joten opin tekemään käsitöitä jo nuorena.
Mutta hankit toisen ammatin?
– Kyllä, opiskelin kampaajaksi ja meikkitaiteilijaksi. Minusta nämä ammatit muistuttavat toisiaan. Molempien tarkoitus on tehdä ihmiset iloisiksi, joko kampauksilla, meikeillä tai nyt vaatteilla.
Teit ensin vaatteita tilauksesta, mutta nyt sinulla on oma vaatemallisto. Miksi?
– Huomasin, että mekoilla, jotka istuvat hyvin, on kysyntää. Kun tein vaatteita tilauksesta, minulle kertyi monien naisten mittoja. Mittojen avulla tein kaavoja mekoille, jotka sopivat suomalaisille naisille. Mekkoni istuvat hyvin erikokoisille naisille ja erilaisille vartaloille.
Miltä sellainen mekko näyttää?
– Pitää korostaa tiettyjä asioita ja piilottaa hiukan tiettyjä asioita. Useimmat naiset haluavat piilottaa vatsan ja takapuolen. Huomasin, että mekolle kannattaa tehdä lyhyt selkä. Silloin jalat näyttävät pidemmiltä. Mekon avulla naisen pitää tuntea itsensä niin tyylikkääksi kuin mahdollista.
Miksi teet mekkoja, joissa on valokuvia?
– Oli vaikea löytää kankaita, mistä pidin. Vähitellen tein yhteistyötä valokuvaajien kanssa, ja tein kankaita, joihin oli painettu valokuvia. Olen tehnyt muun muassa mekkoja, joissa on kuvia Aurajoesta, Turun Ruotsalaisen teatterin talosta ja Helsingin tuomiokirkosta.
Miksi suunnittelet vain mekkoja?
– Mekko on hyvä vaate. Sitä on helppo käyttää. Tarvitaan lisäksi vain sukkahousut ja villapaita, ja asu on valmis. Erilaisilla kengillä ja koruilla asusta voi tehdä hienomman. Mekko sopii arkeen ja juhlaan.
Millaisia vaatteita naiset haluavat?
– Suomalaiset naiset haluavat käytännöllisiä ja mukavia vaatteita. Muoti ei ole kovin tärkeää. Oma tyyli on tärkeämpi.
– Suomalainen nainen ei ole prinsessa, mutta hän haluaa olla tyylikäs. Koristeita ja pitsiä ei juuri tarvita, mutta vaatteen pitää olla naisellinen. Suomalaiset naiset eivät ole tylsiä. Siksi vaatteet voivat olla hauskoja. Niissä on ehkä joitakin erikoisia yksityiskohtia.
Miltä mekot näyttävät tänä keväänä?
– Värit ovat pirteitä. Tarvitsemme värejä, koska ne piristävät. Tänä keväänä ei tule uusia kankaita, joissa on valokuvia. Sen sijaan tulee enemmän maalattuja värikkäitä kankaita. Mekoissa on esimerkiksi vaaleanpunaista, paljastaa Mallu Olsson.