On aurinkoinen kevätpäivä Helsingin Kannelmäessä. Kävelemme katutaiteilija Maikki Rantalan kanssa harmaiden kerrostalojen ohi Klaneettitielle.
Osoitteessa Klaneettitie 16–18 on iso seinämaalaus eli muraali. Maikki Rantala teki sen yhdessä talon asukkaiden kanssa. Kannelmäen asukkaat sanoivat aiemmin, että talo on seudun rumin talo. Nyt sen seinässä on kaunis taideteos, joka näkyy kauas.
Rantala sanoo, että muraaleja tehdään, jotta kaupungit ja niiden asukkaat voivat paremmin. Ihmiset suhtautuvat katutaiteeseen myönteisemmin kuin muutama vuosi sitten. Nykyään muraaleja tekevät taiteilijat ja taidealan opiskelijat. Taloyhtiöt, kunnat ja yritykset tilaavat muraaleja taiteilijoilta.
Rantalan mielestä on tärkeää, että asukkaat ovat mukana, kun muraaleja tehdään. Klaneettitiellä asukkaat valitsivat aiheet, joita muraali käsitteli. Aihe tuli läheisestä Mätäojasta. Muraalissa lentää myös lintuja.
Iso muraali vaatii paljon työtä. Pitää hankkia luvat taloyhtiöltä ja naapureilta. Maalausvälineiden lisäksi tarvitaan usein teline tai nosturi.
– Nosturiliikkeet auttavat mielellään, kertoo Rantala.
Muraalit ovat katutaidetta
– Katutaidetta ovat muraalit, graffitit, veistokset ja esitykset, jotka tapahtuvat kadulla, toreilla ja muilla julkisilla paikoilla.
– Muraali on yleensä iso seinämaalaus. Taiteilijat maalaavat muraaleja siveltimillä, teloilla tai spray-maaleilla.
– Graffiti tehdään spray-maalilla tai tussilla. Graffiti on usein viesti muille graffitintekijöille.
