Syksyllä mennään sienimetsään

Teksti: Seija Niinistö-Samela
Kuva: Juha Samela
Uutinen julkaistu: 19.09.2025

Sateisen ja lämpimän kesän jälkeen metsissä kasvaa runsaasti erilaisia sieniä. Monet sienet ovat syötäviä, mutta joukossa on myös myrkyllisiä sieniä.

Sateisen ja lämpimän kesän jälkeen metsissä kasvaa runsaasti erilaisia sieniä. Monet sienet ovat syötäviä, mutta joukossa on myös myrkyllisiä sieniä. Sienestäminen kuuluu jokaisen oikeuksiin. Metsistä voi poimia sieniä, kun välttää pihoille menemistä.

Sienet täytyy kuitenkin tuntea tarkasti ennen keräämistä. Poimi vain sieniä, jotka tunnet hyvin.

Sienikirja on hyödyllinen poimijalle. Voit myös ottaa mukaan ystävän, joka tuntee sieniä.

Monet kansalais- ja työväenopistot järjestävät kursseja sienien tunnistamisesta ja sieniruokien valmistamisesta.

Sienet ovat kevyttä ruokaa

Sienissä on hyvin vähän kaloreita, ja paljon vettä. Eikä niissä ole rasvaa. Sienet sisältävät jonkin verran kuitua, vitamiineja ja esimerkiksi seleeniä.

Sienistä saa myös saman verran proteiinia kuin esimerkiksi herneistä.

Joillekin ihmisille sienet voivat aiheuttaa vatsavaivoja. Sienissä on sienisokeria, joka ei sovi kaikille.

Kori ja sieniveitsi metsään mukaan

Sienestämään kannattaa lähteä kuivalla säällä. Jos metsässä on märkää, sienet pilaantuvat nopeasti.

Sienikirjan lisäksi tarvitset korin ja sieniveitsen. Korissa sienet pysyvät kuivina ja ehjinä. Muovipussiin sieniä ei kannata kerätä. Poimi sienet kiertämällä ja vetämällä.

Sieniveitsellä voit irrottaa sienen multaisen alaosan. Retkeilykaupoissa myydään sieniveitsiä, joissa on myös pensseli. Sillä voi pudistaa sienen.

Säilö tai valmista sienet heti keräämisen jälkeen

Puhdista, säilö tai tee sienistä ruokaa mahdollisimman pian keräämisen jälkeen. Jääkaapissa sienet säilyvät korkeintaan seuraavaan päivään.

Sieniä voi pakastaa, kuivata tai suolata. Netistä ja kirjoista löytyy runsaasti ohjeita säilömiseen.

Yksi kommentti artikkeliin ”Syksyllä mennään sienimetsään”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)