HUOM! Päivitämme palvelimiamme torstaina 29.01.2026. Päivitys saattaa aiheuttaa lyhyitä käyttökatkoksia verkkopalveluissamme. Pahoittelemme mahdollisia häiriötä.
Pilvi Torsti: ”Suomalaiset ovat sivistyneitä” – Selkosanomat

Pilvi Torsti: ”Suomalaiset ovat sivistyneitä”

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Pekka Mustonen
Uutinen julkaistu: 06.11.2012

Pilvi Torstin mukaan myös uussuomalaiset saattavat kiinnostua Väinö Linnan Täällä Pohjantähden alla -kirjasta.
– Sota on yleismaailmallinen aihe.

Pilvi Torsti julkaisi lokakuussa kirjan siitä, miten suomalaiset ymmärtävät maan historiaa. Suomalaiset ja historia -kirjassa pureudutaan ihmisten käsityksiin vaikkapa talvisodan hengestä, Kekkosesta, hyvinvoinnista, lamasta Euroopan unionista ja ahkeruudesta.

Pilvi Torsti on valtiotieteiden tohtori. Hän työskentelee työministeri Lauri Ihalaisen erityisavustajana. Torsti valittiin kuntavaaleissa SDP:n valtuutetuksi Helsinkiin. Torsti on julkaissut kolme Sankarimatkailija-sarjan matkaopasta. Hän on erikoistunut Balkanin alueeseen.

Mistä Suomalaiset ja historia -kirjassa on kysymys?

– Se on Historiatietoisuus Suomessa -tutkimuksen huipentuma. Tutkimus alkoi vuonna 2008. Lähtökohtana oli selvittää se, mitä ihmiset oikeasti ajattelevat menneisyydestä. Tutkimus perustuu laajoihin kyselyihin ja haastatteluihin. Kirja pyrkii olemaan kohtuullisen yleistajuinen tietokirja, joka soveltuu myös opetuskäyttöön.

Onko Suomi sivistynyt kansakunta?

– Tutkimuksessa ei kysytty ihmisiltä mitä he tietävät, vaan mitä he ajattelevat. Jos sivistys määritellään siten, että asioita kyseenalaistetaan ja yritetään tarkastella useista näkökulmista, niin suomalaisilla on moniulotteiset menneisyyden käsitykset. Se merkitsee samaa kuin sivistys. Ihmiset lukevat melko paljon, katsovat elokuvia ja dokumentteja.

Olet kirjoittanut paljon, sekä toimittajana että kirjailijana. Miten innostuit kirjoittamisesta?

– Hahmotan maailman hyvin paljon sanojen kautta. Koen tärkeänä, että asiat tulevat sanottua itseni oloisesti ja täsmällisesti. Muistan jo lapsuudestani, että hammaslääkäriäitini haaveammatti oli toimittaja. Hän kirjoitti paljon kirjeitä ja päiväkirjaa, samoin minä. Teen itselleni jatkuvasti listoja, jotka pitää kirjoittaa muistiin.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)