
Metsäkauriit ovat levinneet laajoille alueille Suomessa. Runsaasti niitä on Etelä- ja Varsinais-Suomessa.
Metsäkauris lisääntyy tehokkaasti. metsäkaurisemo saa kerralla tavallisesti 1–3 vasaa. Vasat ovat aluksi täplikkäitä, mutta myöhemmin täplät häviävät.
Aikuinen metsäkauris on kesällä punaruskea, Talvella sen turkki on harmaanruskea.
Metsäkauris liikkuu usein aamuisin ja iltaisin, kun on hämärää. Usein ne liikkuvat pienissä laumoissa.

Haitallinen vieras puutarhassa
Metsäkauriin herkkua ovat muun muassa mesiangervo ja monet puutarhakasvit.
Myös omenat ja marjat kelpaavat metsäkauriille. Pihoilla ja puutarhoissa metsäkauriit ovatkin haitallisia vierailijoita. Kaikkia kasveja metsäkauriit eivät syö, esimerkiksi narsissit ne jättävät rauhaan.
Metsäkauriit loikkivat ja hyppivät ketterästi. Matala aita ei niitä pidättele. Jos pihan haluaa suojata kauriilta, aidan tulisi olla noin kaksi metriä korkea.
Metsäkauriit levittävät punkkeja
Kauriit oleskelevat heinikoissa ja pensaiden suojassa, joten punkit pääset hyvin niiden kimppuun. Kauriiden mukana punkit leviävät ympäristöön.
Metsäkauris on riistaeläin Metsäkaurista voi metsästää tiettynä aikana joillakin alueilla.
Lisätietoa. www.riistakeskus.fi, www.luontoportti.fi

