Luonto on värikäs syksyllä

Teksti: Seija Niinistö-Samela
Kuva: Juha Samela
Uutinen julkaistu: 01.10.2025

Syksyllä luonto valmistautuu talven lepokauteen. Kun sää kylmenee ja valo vähenee, monet linnut lentävät etelään ja kasveissa tapahtuu muutoksia.

Puiden lehdistä hajoaa lehtivihreä, jonka puut varastoivat runkoon ja juuriin seuraavaa kevättä varten.

Kun vihreä väri häviää lehdistä, lehtien keltaiset ja punaiset väriaineet tulevat näkyviin. Lehdet hehkuvat upeissa väreissä.

Syksyn väriloistoa sanotaan ruskaksi. Maapallolla ruskaa esiintyy pohjoisilla alueilla, joissa on selkeät vuodenajat.

Lehtipuiden lisäksi monien varpu- ja ruohokasvien väritys muuttuu syksyllä. Esimerkiksi mustikanvarvut ovat kauniin punaisia.

Lapin ruska kiehtoo matkailijoita

Usein lapissa ruska on erityisen värikäs. Lapissa ruskaa voi ihailla jonkin verran aikaisemmin kuin eteläisessä Suomessa. Monet matkailijat haluavat matkustaa Lappiin ruskan aikaan syys-lokakuussa.

Lapissa on useita paikkoja, joissa voi ihastella luonnon kauneutta. Matkatoimistoista kannattaa kysyä vaihtoehtoja, jos ruskaretki kiinnostaa. Syksyisen luonnon värit ja raikas sää houkuttelevat ulkoilemaan ja lähtemään luontoon.

Kuvassa on mustikanvarpu ruskan väreissä.

2 kommenttia artikkeliin ”Luonto on värikäs syksyllä”

  1. Syksyllä luonto valmistautuu talven lepokauteen. Kun sää kylmenee ja valo vähenee, monet linnut lentävät etelään ja kasveissa tapahtuu muutoksia.

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)