Kaikenikäiset saavat leikkiä Olin syntymäpäiväjuhlissa, joissa oli 12–14-vuotiaita nuoria. Yksi nuorten äideistä kysyi minulta: – Minne nuoret menivät? – He menivät ulos leikkimään, vastasin hänelle.
Nuorten äiti naurahti ja sanoi: – Leikkimään? Eivät he enää leiki. Yllätyin vastauksesta, koska minä leikin nuorena ja leikin edelleen, vaikka täytän pian 50 vuotta.
Leikkimisestä ajatellaan usein, että se sopii lapsille, mutta ei aikuisille. Nuorten ja aikuisten leikkiminen hyväksytään ja sitä arvostetaan, kun se liittyy johonkin harrastukseen. Esimerkiksi teatteri- ja taide- harrastuksessa myös aikuiset voivat leikkiä.
Muuten aikuisten leikkimistä ei arvosteta samalla tavalla kuin esimerkiksi työtä tai opiskelua. Työstä saamme rahaa ja opiskellessa opimme uusia taitoja.
Leikkiminen on kuitenkin myös hyvä ja hauska tapa oppia uusia taitoja.
Leikki on luova tapa oppia
Tiedämme, että lapset harjoittelevat ja oppivat leikin avulla erilaisia taitoja: esimerkiksi vuorovaikutusta, tunteiden käsittelyä ja tiedollisia taitoja. Tiedollisia taitoja ovat esimerkiksi muistaminen ja taidot ongelmien ratkaisussa.
Nämä taidot ovat tietenkin tärkeitä kaikenikäisille. Siksi jokaisen kannattaa leikkiä aina välillä myös aikuisena. Leikkiminen lisää oppimiskykyä ja luovuutta.

Leikki auttaa stressiin ja lisää rohkeutta
Olemme oppineet toimimaan monenlaisissa arjen tilanteissa. Samalla tavalla olemme oppineet, miten leikitään.
Leikkiminen ei kuitenkaan suju, jos ympäristö on turvaton tai ihmisellä on turvaton olo. Ihmisellä voi olla turvaton olo esimerkiksi sairaana. Tällöin leikki voi tuntua hänestä epämiellyttävältä ja pelottavalta. Leikkiminen voi kuitenkin auttaa, jos mieltä ahdistaa. Uutiset Suomesta ja maailmalta kertovat usein sodista, köyhyydestä ja ihmisten pahasta olosta.
Leikki auttaa toimimaan vapaasti, edistää stressin sietämistä ja antaa rohkeutta. Leikin avulla ihmiset voivat yksin ja yhdessä vahvistaa turvallisuuden tunnetta ja lisätä hyvää oloa.
Leikki saa aikaan yhteistä iloa
Leikkimiseen liittyy ilo ja nauru, jotka vahvistavat vuorovaikutusta toisten kanssa. Parhaimmillaan leikkiminen saa leikkijät kikattamaan ja nauramaan yhdessä.
Ilon tunne on kevyt ja se tuntuu kaikkialla kehossa. Ilo auttaa meitä jaksamaan paremmin ja lisää hyvinvointia.
Leikissä vapaus on tärkeää
Aikuinen voi auttaa lasta leikkimään tai estää lapsen leikin. Usein aikuinen johtaa leikkiä ja pitää kiinni leikin hallinnasta. Kun aikuinen luopuu johtajan roolista, hän ottaakin leikkijän roolin ja osallistuu leikkiin yhdessä lapsen kanssa. Vapaa osallistuminen leikkiin vaatii aikaa ja rohkeutta pysähtyä arjen keskellä.
Leikki on mielentila, jota ei pidä yrittää hallita. Leikissä pitää antaa aikaa, tilaa ja mahdollisuus uusille ja yllättäville asioille ja tapahtumille.
Leiki yhdessä eri-ikäisten kanssa
Jos olet unohtanut, miten leikitään, voit leikkiä lasten kanssa.
Leikissä kaikki onnistuvat
Leikkeihin liittyy monipuolista vuorovaikutusta, ja leikeissä tulee myös pettymyksiä ja riitaa. Pettymykset ja riidat voi selvittää.
Sopikaa leikkien säännöt niin, että ne sopivat kaikille. Leikkimiseen voi lisäksi liittyä pelkoa epäonnistumisesta. Leikeissä ei kuitenkaan voi tehdä väärin tai epäonnistua, koska niissä kaikki on mahdollista.
Leikki antaa jokaiselle mahdollisuuden osallistua, eikä siihen tarvita edes yhteistä kieltä. Leikki voi esimerkiksi auttaa ihmisiä tutustumaan toisiinsa ilman puhetta, kehon liikkeiden avulla.
Leikki on toimintaa
Leikki voi olla joko tiedollista tai kehollista toimintaa. Tiedollista toimintaa sisältäviä leikkejä ovat esimerkiksi sanaleikit ja vitsit. Kehollinen toiminta tarkoittaa puolestaan fyysisiä leikkejä, esimerkiksi painimista ja liikkumista eri tavoin.
Leikissä voi esimerkiksi hyppiä, kieriä, pyöriä ja keinua. Leikissä liikkeet voivat vaihtua nopeasti.
Leikkiin tarvitaan vain mielikuvitusta
Kun lapselle antaa lahjaksi hienon lelun pahvilaatikossa, lapsi saattaakin kiinnostua laatikosta enemmän kuin lelusta. Onko näin tapahtunut sinullekin?
Lapsi keksii pahvilaatikolle heti monia erilaisia tarkoituksia. Pahvilaatikko voi olla istuin, siitä voi rakentaa auton tai vaikka kaupan kassan. Pahvilaatikko voi olla oikeastaan mitä tahansa, mitä voimme kuvitella.
Leikki on parhaimmillaan vapaata mielikuvitusta ja siinä voi tapahtua mitä vain. Leikkiin ei tarvita erillisiä leikkipaikkoja tai sisäleikkipuistoja, vaan vapaata tilaa ja aikaa leikkiä.
Leikkiin ei myöskään tarvita erityisiä välineitä tai tavaroita. Kotoa ja kodin ympäristöstä löytyy leikkiin paljon arkisia materiaaleja. Ne innostavat kaikenikäisiä leikkijöitä leikkimään ja luomaan uutta.
Arkiset materiaalit voivat olla luonnon materiaaleja, esimerkiksi kiviä, kasveja ja oksia. Ne voivat olla materiaaleja, jotka liittyvät ruoanlaittoon, kuten kananmunakoteloita, jugurttipurkkeja tai säilykepurkkeja. Leikissä voi käyttää erilaisia rakennustarvikkeita, esimerkiksi lautoja, levyjä tai ämpäreitä.
Arkisia tavaroita voi kasata ja järjestää. Erilaisista materiaaleista voi myös rakentaa ja askarrella uusia asioita. Leikissä voi käyttää monipuolisesti mielikuvitusta. Tärkeää on leikkijän oma tahto, luovuus ja toiminta.
Anna lahjaksi leikkiaikaa
Mitä vanhemmaksi ihminen tulee, sitä useammin hän toivoo lahjaksi yhteistä aikaa. Voisitko antaa yhteistä aikaa leikille? Leikki on aikaa mielikuvitukselle ja luovuudelle.
Pilvikuvat-leikki
Katsele taivaalle. Tutki hetken aikaa pilviä. Mitä kuvia, hahmoja tai asioita näet? Pilvistä muodostuu koko ajan uusia kuvia.
Tässä pilven kuvassa näkyy koira, lammas tai joku muu eläin.
Minkä kuvan sinä näet?


