Joulutorttu on tähdenmuotoinen leivonnainen. Monet kutsuvat joulutorttua myös tähtitortuksi.
Joulutorttu tehdään voitaikinasta ja sen keskelle laitetaan yleensä luumuhilloa, mutta voit laittaa mitä vain hilloa makusi mukaan. Torttutaikinasta voi tehdä myös suolaisen version.
Tässä ohjeessa tehdään tähtitorttuja hillolla ja jouluneliöitä kinkulla ja tuorejuustolla.
Mausteinen glögi
Mausteinen glögi lämmittää talvi-iltoina. Juoma tuli Suomeen jo yli sata vuotta sitten. Se valmistetaan viinistä tai mehusta, joissa on mausteena esimerkiksi kanelia, neilikkaa ja inkivääriä. Voit ostaa glögiä kaupasta. Alkoholiton glögi sopii kaikille.
Kuumenna glögi kattilassa kiehumispisteeseen ja tarjoile rusinoiden ja manteleiden kanssa.
Makeat tähtitortut
1 paketti (500g) pakastettua
torttutaikinaa levyinä
1 desilitra marmeladia makusi mukaan
1 kananmuna voiteluun
1. Sulata torttutaikina.
2. Puolita taikinalevyt neliöiksi ja
leikkaa neliön kulmiin viillot.
3. Taita joka toinen sivu keskelle tähdeksi.
4. Laita keskelle teelusikallinen marmeladia.
5. Voitele tortut kananmunalla.
6. Paista uunissa 225 asteessa noin 10 minuuttia,
kunnes tortut ovat saaneet kauniin,
kullanruskean värin.
Suolaiset jouluneliöt
1 paketti(500 g) pakastettua torttutaikinaa levyinä
1 kananmuna voiteluun
1 desilitra tuorejuustoa
10 viipaletta kinkkua
Yrttejä koristeeksi
1. Sulata taikina ja puolita taikinalevyt neliöiksi.
2. Voitele neliöt kananmunalla.
3. Paista neliöitä uunissa 225 asteessa
noin 10 minuuttia.
4. Anna neliöiden jäähtyä.
5. Voitele sen jälkeen neliöt tuorejuustolla.
6. Laita viipale kinkkua tuorejuuston päälle.
7. Koristele neliöt lopuksi tuoreilla yrteillä.

Lämminhenkinen uutinen, joka välittää joulun tunnelman perinteisten makujen, helppojen reseptien ja kod.