Tomi Korkka on tuonut Turun Topinojan jäteasemalle vanhoja peltejä. Hän heittää ne lavalle, jonka kyljessä lukee metallijäte.
Kiertotalousasiantuntija Mia Jylhä Lounais-Suomen Jätehuollosta kertoo, että metallijäte on arvokasta.
– Metallijäte viedään tehtaaseen, jossa eri metallityypit erotellaan toisistaan ja sulatetaan. Niistä tehdään uutta metallia. Peltien metallia voidaan käyttää tulevaisuudessa esimerkiksi uusissa pelleissä – tai vaikkapa autoissa.
Jäteasemalla on oma pisteensä myös esimerkiksi puujätteelle:
– Puusta tehdään haketta, jota poltetaan lämpövoimaloissa. Sillä tavalla saadaan lämpöä taloille, jotka ovat kaukolämpöverkossa.
Jäteasemalle tuodaan paljon myös esimerkiksi risuja ja lehtiä. Tällainen haravointijäte kompostoidaan ja siitä tehdään multaa. Multaa voidaan käyttää sitten vaikkapa puutarhoissa.
– Muovijäte viedään tehtaaseen, jossa siitä tehdään esimerkiksi muovikasseja. Ikkunalasista taas tehdään eristemateriaaleja.
Jopa vanhoille vessanpöntöille ja lavuaareille on käyttöä. Ne viedään tehtaaseen, jossa ne murskataan. Sen jälkeen niitä voidaan käyttää tiilien valmistuksessa.
Mitä muuta jäteasemilla tapahtuu?
Lue lisää Selkosanomien numerosta 3 / 2018.
Oli vaikeaa tehtävä
jätteiden kierrätys, roskien lajittelu uudelleenkäyttöä varten