EU haluaa parempia verkkopalveluita

Teksti: Leealaura Leskelä
Kuva: Shutterstock
Uutinen julkaistu: 01.02.2017

EU on antanut uuden direktiivin eli määräyksen viranomaisten verkkopalveluista.

Tulevaisuudessa virallisten verkkopalveluiden saavutettavuutta parannetaan. Yhä useampi viranomainen tarjoaa monia tärkeitä palveluita internetissä. Esimerkiksi erilaisia tukia haetaan yhä enemmän verkkolomakkeilla internetissä.

Palveluita on kuitenkin vaikea käyttää, jos verkkosivu ei ole saavutettava. Se tarkoittaa, että osan ihmisistä on hyvin vaikea käyttää sitä.

Saavutettava verkkopalvelu toimii hyvin, vaikka käyttäjällä olisi erilaisia esteitä tai vammoja. Saavutettava sivusto toimii hyvin esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla, jota näkövammaiset ihmiset tarvitsevat.

Kaikki suomalaiset verkkopalvelut eivät valitettavasti ole saavutettavia. Vammaisen ihmisen voi olla  vaikeaa tai mahdotonta käyttää niitä.

Uusi määräys ei kuitenkaan koske verkkosivun kieltä. Esimerkiksi määräys ei vaadi selkokielisiä verkkopalveluita.

– Monille ihmisille olisi hyvä, että viranomaisen verkkopalvelu löytyisi myös selkokielellä. Silloin esimerkiksi kehitys- vammaisten ihmisten olisi helpompi käyttää niitä, sanoo johtaja Sami Älli Kehitysvammaliitosta.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)