Eläketurvakeskuksen tiedottaja Kimmo Kontio sanoo, että eläketurva paranee. Samalla eläkeikäraja nousee.
– Eläkeikä nousee henkilöillä, jotka ovat syntyneet vuoden 1955 jälkeen. Heidän eläkeikänsä on nyt 63 vuotta ja 3 kuukautta. Eläkeikä nousee kolmella kuukaudella vuodessa, kunnes yleinen eläkeikä on 65 vuotta.
Eläkeuudistus oli välttämättömyys. Uudistuksen tavoitteena on työurien pidentäminen ja julkisen talouden paikkaaminen. Eläkeläisten määrä ja elinikä nousevat, eikä rahaa riitä eläkkeiden maksamiseen ilman uudistusta.
– Työeläke kertyy vähitellen ja pitkältä ajalta. Tämän uudistuksen jälkeen ansiotyö vaikuttaa eläkkeisiin aiempaa tasavertaisemmin. Eläkettä kertyy 17-vuotiaasta asti 1,5 prosenttia vuosipalkasta.
Tavoitteena turvata eläke tulevaisuudessa
Eläkeuudistuksella halutaan turvata se, että eläkkeitä pystytään maksamaan vielä tulevaisuudessa.
– Suomalaisten elinikä kasvaa koko ajan. Naiset ovat nykyisin eläkkeellä 25 vuotta, miehet parikymmentä vuotta, Kontio kertoo.
Kontio muistuttaa, että uudistus myös parantaa ihmisen eläketurvaa esimerkiksi tapauksessa, jossa hän jää työkyvyttömäksi.
– Kaikki eivät jaksa työelämässä loppuun saakka, vaikka se on tietenkin tavoite. Uudistuksessa otettiin käyttöön osittain varhennettu vanhuuseläke ja työuraeläke. Nämä turvaavat toimeentulon tällaisissa tapauksissa.
Ennen vuotta 1955 syntyneiden ihmisten eläkeikä säilyy ennallaan. Tällöin eläkkeelle voi jäädä 63–68-vuotiaana.
Lakisääteinen järjestelmä
Suomen eläkejärjestelmä luotiin melkein tyhjästä vuonna 1962. Eläkejärjestelmämme on lakisääteinen. Meillä julkisen alan eläketurvan hoitaa Keva eli valtion, kuntien ja seurakuntien eläkelaitos. Yksityisten alojen eläkkeet hoidetaan useissa eri eläkelaitoksissa. Kansaneläkejärjestelmän hoitaa Kela.
Suomalaiset saavat keskimäärin eläkettä 1 632 euroa joka kuukausi. Eläkkeen määrä riippuu siitä, kuinka paljon on ansainnut työuran aikana. Jos ansiot olivat suuret, on eläkekin korkea. Suomalaisen työura kestää keskimäärin noin 40 vuotta.
Tavoite on, että ihminen saa 60 prosenttia siitä määrästä, jonka hän tienasi työssä joka kuukausi. Siihen ei kuitenkaan Suomessa keskimäärin päästä. Yleensä suomalainen saa eläkettä noin 50 prosenttia työaikaisten ansioiden määrästä.