Dippipizza hellii pimeällä

Teksti: Kati Pohjanmaa
Kuva: Kati Pohjanmaa
Uutinen julkaistu: 03.12.2025

Kun päivät pimenevät ja ilma viilenee, on mukava nauttia hyvästä ruoasta.

Ruoan ei tarvitse olla monimutkaista. Tärkeintä on, että se on helppo valmistaa ja maistuu hyvältä.

Hyvä ruoka tekee hyvää keholle ja mielelle. Se tuo lämpöä, lohtua ja hyvän olon tunteen. Pizza sopii hyvin herkutteluun kotona.

Pizzan tarina

Pizza on yksi maailman tunnetuimmista ruoista. Sen juuret ovat Italiassa, Napolin kaupungissa. Kerrotaan, että pizza keksittiin Napolissa jo 1700-luvulla.

Aluksi pizza oli köyhien ihmisten ruokaa. Siihen käytettiin yksinkertaisia aineksia: leipää, tomaattia, juustoa ja yrttejä. Nykyään pizzaa syödään kaikkialla maailmassa ja monessa eri muodossa.

Tässä reseptissä pizza saa uuden hauskan muodon. Ohjeella valmistuu dippipizza.

Se on uunissa paistettu, juustoinen herkku, johon kastetaan tuoreita leipäviipaleita.

Dippipizza

Ainekset:
1 patonki tai muu vaalea leipä
200 g tuorejuustoa
1 dl ranskankermaa
2 ½ dl parmesaaniraastetta
4 ½ dl mozzarellaraastetta
1 prk (n. 400 g) tomaattimurskaa
1 tl oreganoa
1 tl basilikaa
1 tl persiljaa

Tee näin:
1. Lämmitä uuni 175 asteeseen.
2. Viipaloi patonki.
3. Sekoita kulhossa tuorejuusto, juustoraasteet, ranskankerma, tomaattimurska ja mausteet.
4. Levitä seos piirakkavuoan pohjalle tasaisesti.
5. Asettele leipäviipaleet pystyyn tomaattikastikkeeseen.
6. Paista uunissa noin
20 minuuttia, kunnes dippipizza kuplii ja leipä saa kevyesti väriä.
7. Nauti heti lämpimänä.

Vinkki:

Voit valmistaa dippipizzan myös pizzataikinasta tai valmiista pizzapohjasta. Levitä dippikastike pizzapohjan päälle ja paista uunissa, kunnes juusto sulaa ja pinta saa väriä.

Jos haluat, voit lisätä kastikkeeseen tonnikalaa, kinkkua tai muita täytteitä oman maun mukaan. Näin saat juuri sellaisen pizzan kuin itse haluat.

Dippipizza on kuin pieni pizzajuhla yhdessä vuoassa. Se lämmittää niin vatsaa kuin mieltä. Se on siis täydellinen herkku syksyn iltoihin.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)