Rintalan kirjan nimi on Liian ihmeellinen maailma? – Asperger-ihmiset kertovat.
Heli Rintala on alun perin tutustunut Asperger-ihmisen maailmaan oman lapsensa kautta. Hän on lukenut alan kirjallisuutta, kuunnellut asiantuntijoiden luentoja, osallistunut sosiaalisen median keskusteluryhmiin sekä saanut vertaistukea.
Rintalan mukaan vertaistuki on usein asia, jota läheiset ja Asperger-ihmiset itse kaipaavat eniten. Asperger-lasten ja -nuorten diagnoosin tekevät ulkopuoliset asiantuntijat. Vanhemmat ja asiantuntijat myös määrittelevät, millainen Asperger-ihmisen tulisi olla ja kuinka käyttäytyä. Asperger-ihmisten omaa ääntä kuunnellaan harvoin. Tämä sai Rintalan kirjoittamaan aiheesta.
Erilaisuutta voi oppia ymmärtämään
Kirjassa tarinansa kertovat esimerkiksi yhdeksänvuotias poika ja keski-ikäinen nainen. Myös vanhemmat kertovat siitä, millaista elämä on Asperger-lapsen kanssa: millaista on käydä terapiassa ja miten koulunkäynti sujuu.
Asperger kuuluu autismin kirjoon. Autistiset ihmiset kokevat maailman joskus hyvinkin omalla tavallaan.
– Olisin itse tarvinnut tällaista kirjaa kipeästi lapseni kanssa. Silloin olisin ehkä tehnyt vähemmän virheitä kasvatuksessa, Rintala sanoo.