Appelsiinit ovat nyt parhaimmillaan

Teksti: Matti Välimäki
Kuva: Shutterstock
Uutinen julkaistu: 29.01.2025

Kaupoissa on nyt paljon herkullisia appelsiineja. Appelsiinien valinnassa ja säilytyksessä on omat niksinsä.

Marttaliiton ruoka-asiantuntija Marjo Rantapusalla on vinkkejä, miten kaupasta löytää kaikkein maukkaimmat appelsiinit.

– Mehukkaimmat appelsiinit ovat yleensä pieniä tai keskikokoisia. Ne tuntuvat kiinteiltä ja napakoilta. Ne ovat myös aika painavia.

Appelsiinin väri ei kerro sen mausta. Oranssissa appelsiinissa voi olla vähän vihreää väriä, mutta se maistuu silti hyvältä.

Appelsiinit ovat terveellisiä. Niissä on paljon tarpeellista C-vitamiinia ja kuitua.

Älä säilytä appelsiineja banaanien ja omenoiden kanssa

Kotona appelsiinit säilyvät parhaiten jääkaapissa.

Koska appelsiineissa on paksu kuori, ne säilyvät melko hyvin myös huoneen lämmössä.

Jos ostaa kerralla paljon appelsiineja, osa niistä kannattaa säilyttää jääkaapissa. Ota huoneen lämpöön sen verran appelsiineja, mitä syöt lähipäivinä.

Appelsiineja ei kuitenkaan kannata säilyttää pitkään samassa hedelmäkulhossa banaanien tai omenoiden kanssa. Appelsiinit ovat herkkiä etyleenille.

Banaaneista, omenoista ja esimerkiksi tomaateista tulee etyleeniä, kun ne hengittävät. Etyleeni nopeuttaa hedelmien kypsymistä.

– Jos ostat kaupasta vaikkapa avokadon, joka on vielä raaka, se kypsyy nopeammin lähellä banaania, Rantapusa vinkkaa.

Suomalaiset pitävät Navel-appelsiineista

Suomessa myytävät appelsiinit kasvatetaan Välimeren alueella.

Espanjalaisten appelsiinien kausi alkaa jo lokakuussa eli niitä saa silloin hyvin kaupoista. Sen jälkeen kauppoihin tulee appelsiineja myös esimerkiksi Marokosta, Egyptistä ja Israelista.

Suomalaisten suosikkiappelsiineja ovat Navel-appelsiinit. Niissä appelsiinin sisällä on pikkuappelsiini. Se pullistuu appelsiinista ulospäin vähän kuin napa.

Yleinen appelsiinilajike on myös Valencia late. Siitä voi puristaa helposti mehua.

Perinteisiä israelilaisia Jaffa-appelsiineja ei näy kaupoissa enää yhtä paljon kuin ennen. Suomessa Jaffa-lajike on myös antanut nimensä suositulle appelsiinilimsalle.

Uusia suosikkilajeja

Appelsiinien uusi suosikkilaji on suklaa-appelsiini. Sekin on alun perin Navel-appelsiini ja kotoisin Espanjasta. Suklaa-appelsiinin kuori on tavallista tummempi. Suklaa-appelsiini ei kuitenkaan maistu suklaalta.

Suklaa-appelsiinit ovat kuitenkin makeita ja aromikkaita.

Suklaa-appelsiinit ovat yleensä muita appelsiineja kalliimpia.

Veriappelsiinin hedelmäliha on puolestaan punaista ja sen maussa on happamuutta. Veriappelsiineissa on erityisen paljon C-vitamiinia.

Veriappelsiinit ovat alun perin kotoisin Italian Sisiliasta, läheltä tulivuori Etnaa.

Appelsiini sopii myös ruokiin ja leivonnaisiin

Appelsiinit ovat hyviä sellaisenaan. Lisäksi ne sopivat moniin leivonnaisiin, salaatteihin ja suolaisiinkin ruokiin.

Appelsiinia käytetään usein yhdessä kanaruokien tai vaikka lohen kanssa.

Hyvä salaatti syntyy, kun yhdistää granaatti-omenoita, pähkinöitä ja appelsiinia. Appelsiini maistuu myös jogurtin kanssa.

– Appelsiini sopii hyvin myös suolaisten juustojen kanssa. Appelsiini ja fetajuusto ovat myös kiva pari. Samoin appelsiini ja parmesaanijuusto, Marttojen Rantapusa vinkkaa.

Appelsiinilla on jännittävä historia

Appelsiinit ovat kotoisin Kiinan ja Intian suunnalta. Suomen sana appelsiini viittaakin sanoihin Kiina ja omena.

Ensimmäiset appelsiinit tulivat Eurooppaan ilmeisesti keskiajalla. Aluksi Eurooppaan tuotiin pomeransseja eli hapanappelsiineja, joista jauhettiin esimerkiksi mausteita.

Kun laivaliikenne kehittyi, Eurooppaan alettiin tuoda myös makeita appelsiineja.

Kuninkaat ja aateliset alkoivat viljellä appelsiineja myös ylellisissä kasvihuoneissa. Appelsiinit olivat pitkään herkkuja, joihin vain rikkailla oli varaa. Appelsiinit yleistyivät Euroopassa ja Suomessa vasta toisen maailmansodan jälkeen.

Maistuisiko makea mandariini?

Mandariinit, klementiinit ja satsumat ovat appelsiinien sukulaisia. Ne ovat kaikki pieniä ja makeita, ja ne on helppo kuoria käsin.

Mandariini on alun perin lähtöisin Kiinasta, mutta nykyään sitä viljellään eri maissa.

Klementiinit ja satsumat ovat mandariinista jalostettuja lajeja.

Sanalla mandariini tarkoitetaan usein myös klementiinejä ja satsumia.

Appelsiinimehu on kallistunut

Appelsiinimehujen appelsiinit tulevat yleensä Etelä-Amerikasta, Brasiliasta.

Appelsiinimehujen hinta on noussut, koska etenkin Etelä-Amerikassa ja Pohjois-Amerikassa Floridassa appelsiineja on ollut aikaisempaa vähemmän. Appelsiinit ovat kärsineet siellä kasvitaudista.

Appelsiinitäysmehussa on eniten appelsiinia ja se on siksi usein kalleinta mehua.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)