Mukavaa kesää! Suomi 01.07.2022 Kuuntele uutinen Mukavaa kesää! Kuvauutisten toimitus on lomalla heinäkuun.
Nyt vietetään Pride-viikkoa Suomi 30.06.2022 Kuuntele uutinen Nyt vietetään Pride-viikkoa Helsingissä vietetään nyt Pride-viikkoa. Pride on seksuaalivähemmistöjen suuri ihmisoikeustapahtuma. Pride puolustaa seksuaalista ja sukupuolten välistä tasa-arvoa. Pride-tapahtumia järjestetään eri puolilla maailmaa. Lauantaina 2. heinäkuuta Helsingissä järjestetään suuri kulkue ja puistopiknik.
Hyvää juhannusta! Suomi 22.06.2022 Kuuntele uutinen Hyvää juhannusta! Tällä viikolla vietetään juhannusta. Juhannus on Suomen lipun ja keskikesän juhla. Monet suomalaiset ovat juhannuksena kesämökillä. Ihmiset grillaavat ulkona, saunovat ja uivat. Saunassa voi taputella vihdalla selkää ja kehoa. Saunavihta eli vasta on sidottu koivun oksista. Vihta tuoksuu hyvälle. Juhannukseen kuuluvat myös juhannussalko ja juhannuskokko. Muistathan, että jos … Lue lisää artikkelista
Presidenttipari viettää kesän Naantalissa Suomi 07.06.2022 Kuuntele uutinen Presidenttipari viettää kesän Naantalissa Presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio ovat muuttaneet kesäksi Naantalin Kultarantaan. Presidentti Niinistö tekee töitä ja tapaa vieraita kesän aikana. Kultarannassa pidetään myös keskustelutilaisuus, johon osallistuu paljon kutsuvieraita. Tilaisuudessa puhuvat Naton pääsihteeri Jens Stoltenberg ja Norjan pääministeri Jonas Gahr Støre. Kesän aikana Kultarannan puistossa pidetään … Lue lisää artikkelista
Hinnat nousevat nopeasti Suomi 07.06.2022 Kuuntele uutinen Hinnat nousevat nopeasti Viljan ja öljyn hinnat nousivat, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan. Siksi myös Suomessa ruokien ja polttoaineiden hinnat ovat nousseet. Ihmisten on vaikea ostaa ruokaa, jos rahaa on vähän. Monet jonottavat nyt ruoka-apuun, koska sieltä saa ruokaa ilmaiseksi.
Suomi haluaa liittyä Natoon Suomi 19.05.2022 Kuuntele uutinen Suomi haluaa liittyä Natoon Suomi on tehnyt hakemuksen Naton jäseneksi. Puolustusliitto Natoon kuuluu 30 Euroopan maata sekä Yhdysvallat ja Kanada. Natoon kuuluvat maat auttavat toisiaan sotilaallisesti, jos johonkin maahan hyökätään. Myös Ruotsi on hakenut nyt Naton jäseneksi. Suomi ja Ruotsi haluavat liittyä Natoon, koska Venäjä hyökkäsi Ukrainaan. Presidentti Niinistö sanoo, … Lue lisää artikkelista
Rannoilla ja leikkikentillä ei saa tupakoida Suomi 09.05.2022 Kuuntele uutinen Rannoilla ja leikkikentillä ei saa tupakoida 1. toukokuuta tuli voimaan uusi tupakkalaki. Laki kieltää tupakoinnin leikkikentällä. Yleisillä uimarannoilla ei saa tupakoida kesällä eli 1.5.-30.9. Tupakansavu ja tumpit ovat vaarallisia lapsille. Siksi on tärkeää, että rannalla ja leikkikentällä ei tupakoida.
Suomeen saapuu paljon pakolaisia Suomi 14.04.2022 Kuuntele uutinen Suomeen saapuu paljon pakolaisia Venäjän hyökkäykset Ukrainassa ovat jatkuneet yli kuukauden. Esimerkiksi Mariupolin kaupunki on raunioina, ja kodit ovat tuhoutuneet. Miljoonia lapsia ja äitejä pakenee sotaa muihin Euroopan maihin. Suomeen on tullut jo yli 10 000 pakolaista. Monet lapsista ja nuorista käyvät jo koulua ja ovat päässeet mukaan harrastuksiin. Suomeen … Lue lisää artikkelista